Veelgestelde vragen

Algemeen

  • Kabelnoord bewaart gegevens van klanten en houdt zich daarbij aan wettelijke voorschriften. Er worden NAW gegevens bewaard, maar bijvoorbeeld ook betaalgegevens en gegevens over telefoon- en mailverkeer. Kabelnoord doet dit uit oogpunt van correcte aflevering van producten, juiste  facturatie en service. Gegevens over betalingen moeten volgens de wet 7 jaar worden bewaard.  

    Kabelnoord gaat zorgvuldig om met klantgegevens en is daarvoor gecertificeerd volgens de norm ISO-27001 die speciaal in het leven is geroepen voor het omgaan met vertrouwelijke gegevens.

    Kabelnoord geeft geen opgeslagen gegevens van klanten aan anderen, behalve, op bevel van de rechter-commissaris, individuele gegevens van klanten, die onderwerp zijn van een strafrechtelijk onderzoek. 

  • Om te weten of er op jouw adres diensten van Kabelnoord mogelijk zijn, kun je de postcodecheck doen.

  • De hoofdaansluiting van Kabelnoord is te herkennen aan de wandcontactdoos die op een groene of oranje kabel is aangesloten. De hoofdaansluiting bevindt zich meestal in de meterkast of in de woonkamer.

  • Kabelnoord schrijft het abonnementsgeld van de lopende maand op of rond de 21ste van elke maand af.

Meer Algemeen vragen

Internet

  • Internet wordt steeds belangrijker in de samenleving. Meer en meer diensten gaan via internet, vaak ook al radio- en televisiediensten. Kabelnoord is voorbereid op de toekomst en stelt daarom internet als basis voor het afnemen van diensten. 

  • Kabelnoord biedt haar klanten diverse installatieopties die bij de bestelling kunnen worden gekozen: 

    Diensten met Internet als basis: 

    1. Basisinstallatie = de monteur installeert één computer, één televisie en één telefoon met maximaal 20 meter bekabeling per dienst. Het e-mailadres wordt ingesteld en bij een installatie waarbij ook telefonie wordt geïnstalleerd, zorgen we direct dat ook de telefoon goed werkt. Indien meer apparaten moeten worden aangesloten of meer meters bekabeling aangelegd, dan worden meerkosten in rekening gebracht. 

    2. Doe-het-zelf Installatie = de TV-ontvanger wordt gratis bezorgd en je installeert alles zelf of laat alles installeren door een partner of ander bedrijf. Uiteraard zijn er handleidingen die je kunt raadplegen voor het aansluiten.

    Bekijk hier de diverse handleidingen.

     

  • Kabelnoord biedt haar klanten diverse installatieopties die bij de bestelling kunnen worden gekozen.

     

  • Kabelnoord werkt met een planmodule. Hierin staat de beschikbare ruimte weergegeven. Wanneer de diensten op afstand kunnen worden geactiveerd, is een monteur niet nodig. Een medewerker van Kabelnoord zal contact opnemen voor de activatie van de diensten op afstand. Dan kan de installatie wellicht eerder plaatsvinden.

Meer Internet vragen

Interactieve Televisie

Meer Interactieve Televisie vragen

Digitale Televisie & Radio

  • Via het zenderoverzicht kun je zien welke zenders je kunt ontvangen. 

    Je kunt de zenderlijsten ook  downloaden.

  • Om een DVB-C geschikte televisie aan te sluiten vanaf het glasvezel aansluitpunt heb je een coaxkabel nodig. Deze wordt met een zogenaamde F-connector op het aansluitpunt van de glasvezel gedraaid en kan rechtstreeks op de televisie worden aangesloten. Gebruik een kabel met een keurmerk.

  • De coaxkabel is gemaakt voor het transporteren van televisiesignalen en is daarom nog steeds de beste keuze voor een scherp televisiebeeld. Bij het gebruik van alleen UTP (computerkabel) voor interactieve televisie moeten de beelden gecomprimeerd worden en dat is bij coax niet het geval. Een coaxkabel levert daardoor een beter en scherper beeld dan wanneer er alleen een UTP kabel zou worden toegepast. 

  • Kabelnoord biedt geen 3D kanalen aan.

Meer Digitale Televisie & Radio vragen

Foutmeldingen

  • De zender die je probeert te bekijken is onderdeel van een pakket die niet in het abonnement zit. Voor deze pakketten geldt dat je je erop moet abonneren en ervoor moet betalen voordat je ze kunt bekijken. Wanneer je deze zender wel graag zou willen ontvangen, kijk dan in welk pakket de zender valt en bestel dit pakket. Wijzig hier je abonnement.

  • Melding 'E19- freeview periode verlopen' kan twee oorzaken hebben.

    1. Reden 1 kan zijn dat jouw aanmelding van je smartcard nog niet bij Kabelnoord binnen is. Bij het in gebruik nemen van een smartcard heb je tien werkdagen tijd om de smartcard aan te melden. Het kan ook zijn dat je met het verkooppunt van de smartcard hebt overlegd dat zij jou aanmelden.  Als wij jouw aanmelding niet hebben ontvangen, gaat het beeld van de digitale televisie automatisch op 'zwart'. De gratis freeviewperiode voor alle zenders is dan verlopen. Uiteraard wil je minimaal het Basisabonnement digitale zenders (gratis) ontvangen op je digitale decoder. Hiervoor dien je je smartcard aan te melden. Dit kun je doen door het formulier 'smartcard aanmelden' in te vullen. Bij ontvangst zet Kabelnoord het signaal weer door. 

    2. Een andere reden voor de melding kan zijn dat je digitale ontvanger een tijd lang (om willekeurige redenen) geen signaal van ons heeft ontvangen. Neem in dit geval contact op met ons Servicecentrum via 0519-701 701, optie 1. Onze medewerkers helpen je verder. Houd je smartcardnummer bij de hand.
  • Waarschijnlijk heeft jouw digitale ontvanger een tijd lang geen signaal van ons ontvangen. Je kunt zelf je smartcard online activeren of telefonisch contact opnemen met het Servicecentrum van Kabelnoord via 0519-701 701. Het servicecentrum kan jouw smartcard dan weer activeren. Zorg ervoor dat je digitale ontvanger aan staat en dat je het smartcardnummer door kunt geven.

  • Jouw digitale ontvanger geeft aan dat hij fysiek geen signaal ontvangt. Dit komt waarschijnlijk doordat er binnenshuis iets misgaat in de bekabeling. Misschien zit de kabel niet goed in de wandcontactdoos of in de digitale ontvanger. Loop dus allereerst je bekabeling na voordat je je verder verdiept in de foutmelding.

    Een andere reden voor de foutmelding E48 kan zijn dat je geen signaal van ons ontvangt. Dit kun je controleren door te kijken of de analoge televisie (kabeltelevisie), het internet of de telefoon wel werken (uiteraard alleen mogelijk als je ook internet en telefonie van Kabelnoord afneemt). Mochten ook deze diensten niet werken, dan kun je contact opnemen met ons Servicecentrum om een monteursafspraak te maken, bel hiervoor 0519-701 701, kies optie 1.

    Ben je een geheel nieuwe klant? Is er helemaal geen signaal in de woning? Doe dan eerst de postcodecheck en bekijk de mogelijkheden op jouw adres. 

Meer Foutmeldingen vragen

Telefonie

Meer Telefonie vragen

Kabelnoord TV app

Meer Kabelnoord TV app vragen

Glasvezelnetwerk Buitengebied Friesland

  •  

    De aannemer heeft namens Kabelnoord het glasvezelpunt in je woning geïnstalleerd. Binnen 10 werkdagen na deze installatie maakt aannemer Centric een telefonische afspraak met je voor het installeren en activeren van de door jouw bestelde diensten. De afgesproken datum dat Centric bij je komt, kun je aanhouden als 'opzegdatum' bij je huidige provider, want op dat moment worden de diensten van Kabelnoord bij je geactiveerd.

     

     

  • De monteur sluit één computer, televisie en telefoon binnen 20 meter van je glasvezelmodem aan. Is de afstand tussen het glasvezelmodem en jouw apparaten groter en moet er dus extra kabel gebruikt worden? Informeer dan bij de monteur naar de extra kosten. Kijk hier voor een uitgebreide uitleg over de Basisinstallatie.

  • Kabelnoord kiest voor de beste beeld- en geluidskwaliteit. Heb je gekozen voor Interactieve Televisie van Kabelnoord? Dan adviseert Kabelnoord altijd een coax- en een UTP-kabel vanaf het glasvezelmodem naar jouw Interactieve TV-ontvanger. Je hebt hierbij de keuze tussen twee aparte kabels of een combikabel. In overleg met de monteur kan bepaald worden welke het meest geschikt is.

          

    Combikabel


    Ik heb al een coaxbekabeling en wil er liever geen extra kabel bij, kan dat ook?
    Heb je al coaxbekabeling in huis, dan kun kiezen voor MOCA of WiFi-extra voor het IP-transport. Zowel de MOCA-set als de WiFi-extra set is verkrijgbaar bij Kabelnoord.
    Kies je voor coax in combinatie met WiFi-extra dan heb je alleen een UTP-kabel nodig van de Interactieve TV-ontvanger naar een WiFi-extra punt.

    Ik heb al een UTP-bekabeling in huis en wil er liever geen coaxkabel bij, kan dat ook?
    Met een UTP-bekabeling kun je Digitale TV ontvangen. Gebruik je dit in combinatie met WiFi-extra voor het IP-transport, dan kun je de Interactieve TV-ontvanger gebruiken, maar dit is niet een ideale oplossing. Deze optie is gevoelig voor storingen.

    Kortom, voor de Interactieve TV-ontvanger heb je altijd een bekabelde verbinding nodig. Kabelnoord adviseert voor de beste beeld- en geluidskwaliteit te kiezen voor een coaxkabel en een UTP-kabel vanaf het glasvezelmodem naar je Interactieve TV-ontvanger.
    Eventueel kan de monteur de vernieuwingen in de binnenhuisinstallatie voor je uitvoeren tegen de hiervoor vastgestelde tarieven. Uiteraard kun je dit zelf ook (laten) doen.

     

  • Het stroomverbruik is gemiddeld 22 watt.

     

Meer Glasvezelnetwerk Buitengebied Friesland vragen

WiFi-extra

Meer WiFi-extra vragen