• Een paar voordelen zijn: minder storingsgevoelig, veel betere beeld- en geluidskwaliteit, meer televisiezenders beschikbaar (dan analoog en DVB-C), mogelijkheid tot HDTV, mogelijkheid om programma's terug te kijken (programma gemist). 

  • Nee, als je Interactieve Televisie kiest, is de TV-Ontvanger onderdeel van de dienst en wordt gratis geleverd in de televisiepakketten. Bij meer televisies in huis kunnen er extra TV-ontvangers worden besteld voor een bedrag per maand voor interactieve televisie of aangesloten worden via Dititale Televisie met een standaard pakket TV-zenders. 

  • De interactieve diensten worden compleet geleverd met een ontvanger, die onderdeel is van de dienst en zorgt voor een goede werking, ook van alle extra functionaliteiten. Je kunt een extra ontvanger bestellen voor een tweede televisie. Het is wel mogelijk om een eigen decoder te gebruiken voor een tweede of derde televisie. 

  • Nee, de nieuwe diensten werken met een TV-ontvanger die bij de diensten wordt geleverd en een tweede en volgende televisie kunnen ook worden aangesloten op Digitale-TV zonder TV ontvanger. 

  • Ja, dit is mogelijk omdat Kabelnoord standaard ook Digitale-TV levert in de televisiepakketten. Wanneer je die televisie ook interactief wilt gebruiken, dan is wel een etra TV-ontvanger nodig. De televisie moet wel geschikt zijn voor  DVB-C. Indien dit niet het geval is kun je een decoder gebruiken om toch digitale TV mogelijk te maken. 

  • Via het zenderoverzicht kun je zien welke zenders je kunt ontvangen. Dit hangt af van welke Televisieabonnement je hebt gekozen. 

    Je kunt de zenderlijsten ook  downloaden.

  • Om de interactieve TV-ontvanger van Kabelnoord aan te sluiten vanaf de router heb je een combikabel nodig. Dit is een samengestelde kabel van coax en UTP (computerkabel). Coax is de meest geschikte kabel om beelden te transporteren, een UTP-kabel is voor het computerverkeer en dus voor de interactieve opdrachten. Door deze oplossing krijg je een televisiesignaal welke niet is gecomprimeerd en dus een scherper beeld geeft. Gebruik een kabel met een keurmerk. Voor het aansluiten van de televisie op de TV-ontvanger wordt een HDMI-kabel meegeleverd.

  • Asl de Opnemen optie in het pakket zit, of er aan is toegevoegd, kiunnen 200 uren aan programma's worden opgenomen.

  • Programma's van verschillende zenders kunnen tot zeven dagen terug worden gekeken, afhankelijk van de gekozen variant van de Televisiedienst. 

  • De opgenomen programma's worden maximaal 30 dagen bewaard. 

  • De opgenomen programma's kunnen op elke aangesloten televisie met een TV-ontvanger worden bekeken, omdat de programma's worden opgenomen in het netwerk. ( Bij TV Standaard is dit een extra optie, bij TV Compleet en Maximaal is dit inclusief. Dus instellen op de eeste televisie en bekijken op een andere televisie met een TV-ontvanger is mogelijk.

  • De Extra opties van de verschillende diensten en in de pakketten kunnen per maand aan en uitgezet worden met een opzegtermijn van een maand. Je kunt je wijzigingen online aangeven via Abonnement wijzigen.

  • Om een DVB-C geschikte televisie aan te sluiten vanaf het glasvezel aansluitpunt heb je een coaxkabel nodig. Deze wordt met een zogenaamde F-connector op het aansluitpunt van de glasvezel gedraaid en kan rechtstreeks op de televisie worden aangesloten. Gebruik een kabel met een keurmerk.

  • De coaxkabel is gemaakt voor het transporteren van televisiesignalen en is daarom nog steeds de beste keuze voor een scherp televisiebeeld. Bij het gebruik van alleen UTP (computerkabel) voor interactieve televisie moeten de beelden gecomprimeerd worden en dat is bij coax niet het geval. Een coaxkabel levert daardoor een beter en scherper beeld dan als er alleen een UTP kabel zou worden toegepast. 

  • Waarschijnlijk heeft jouw digitale ontvanger een tijd lang geen signaal van ons ontvangen. Je kunt zelf je smartcard online activeren of telefonisch contact opnemen met het Servicecentrum van Kabelnoord via 0519-701 701. Het servicecentrum kan jouw smartcard dan weer activeren. Zorg ervoor dat je digitale ontvanger aan staat en dat je het smartcardnummer door kunt geven.

  • Jouw digitale ontvanger geeft aan dat hij fysiek geen signaal ontvangt. Dit komt waarschijnlijk doordat er binnenshuis iets misgaat in de bekabeling. Misschien zit de kabel niet goed in de wandcontactdoos of in de digitale ontvanger. Loop dus allereerst je bekabeling na voordat je je verder verdiept in de foutmelding.

    Een andere reden voor de foutmelding E48 kan zijn dat je geen signaal van ons ontvangt. Dit kun je controleren door te kijken of de analoge televisie (kabeltelevisie), het internet of de telefoon wel werken (uiteraard alleen mogelijk als je ook internet en telefonie van Kabelnoord afneemt). Mochten ook deze diensten niet werken, dan kun je contact opnemen met ons Servicecentrum om een monteursafspraak te maken, bel hiervoor 0519-701 701, kies optie 1.

    Ben je een geheel nieuwe klant? Is er helemaal geen signaal in de woning? Doe dan eerst de postcodecheck en bekijk de mogelijkheden op jouw adres. 

  • Momenteel biedt Kabelnoord  geen 3D kanaal aan. Momenteel is het aanbod versus kosten en behoefte teveel uit verhouding voor een breder assortiment aan 3D-zenders in de Kabelnoord-pakketten.

  • Heb je ongeveer twee weken* geleden jouw digitale televisie aangesloten en valt nu het beeld weg? Vermoedelijk is de freeviewperiode (waarbij je gratis alle zenders ontvangt) verlopen. Als Kabelnoord geen aanmelding van je smartcard heeft ontvangen, dan vervalt na de freeviewperiode het beeld. Je dient alsnog je smartcard aan te melden, zodat we het signaal weer aan je kunnen doorgeven. 

    Je kunt je smartcard aanmelden via het formulier  'aanmelden smartcard'.

    Is het bovenstaande niet op jou van toepassing, neem dan contact met ons op, misschien heb je te maken met een storing. Bel voor overleg met ons Servicecentrum met 0519-701 701, kies voor optie 1. 

    * de freeviewperiode bedraagt standaard tien dagen, tenzij je eerder bent aangemeld.

  • Melding 'E19- freeview periode verlopen' kan twee oorzaken hebben.

    1. Reden 1 kan zijn dat jouw aanmelding van je smartcard nog niet bij Kabelnoord binnen is. Bij het in gebruik nemen van een smartcard heb je tien werkdagen tijd om de smartcard aan te melden. Het kan ook zijn dat je met het verkooppunt van de smartcard hebt overlegd dat zij jou aanmelden.  Als wij jouw aanmelding niet hebben ontvangen, gaat het beeld van de digitale televisie automatisch op 'zwart'. De gratis freeviewperiode voor alle zenders is dan verlopen. Uiteraard wil je minimaal het Basisabonnement digitale zenders (gratis) ontvangen op je digitale decoder. Hiervoor dien je je smartcard aan te melden. Dit kun je doen door het formulier 'smartcard aanmelden' in te vullen. Bij ontvangst zet Kabelnoord het signaal weer door. 

    2. Een andere reden voor de melding kan zijn dat je digitale ontvanger een tijd lang (om willekeurige redenen) geen signaal van ons heeft ontvangen. Neem in dit geval contact op met ons Servicecentrum via 0519-701 701, optie 1. Onze medewerkers helpen je verder. Houd je smartcardnummer bij de hand.
  • Wanneer Kabelnoord nieuwe zenders introduceert en deze niet te zien zijn op jouw televisie, dan kan dit meerdere oorzaken hebben:

    1. Je hebt geen abonnement op het zenderpakket waarin de zender zit ---> Je kunt je abonnement hier uitbreiden
    2. Het betreft een HD-kanaal, maar jouw televisie is niet HD-geschikt of je decoder geeft geen HD door ---> je dient de juiste hardware aan te schaffen (HD-decoder, HD of HD ready televisie), benader hiervoor een verkooppunt van Kabelnoord
    3. Je decoder of Ci+ module moet de zenders opnieuw inlezen ---> raadpleeg de gebruiksaanwijzing van de decoder of Ci+ om te lezen hoe je je apparaat de zenders opnieuw laat inlezen
  • Als je een HD-zender wilt bekijken, maar je ziet een zwart beeld dan kan dit meerdere oorzaken hebben. Controleer altijd als eerste of je de gewone digitale zenders, bijvoorbeeld Nederland 1, wel kunt ontvangen. Wanneer je de overige zenders wel goed kunt ontvangen, kan het ontvangen van zwart beeld in principe drie oorzaken hebben:

    1. Wanneer je digitale ontvanger niet geschikt is voor de ontvangst van HD-zenders, dan zul je deze zenders niet kunnen ontvangen. Een geschikte HD-decoder of Ci+ module koop je bij onze dealers.
    2. Het kan zijn dat je een HD-zender wilt bekijken die in een betaalpakket zit. Je zult dan een foutmelding (E16 – Programma maakt geen deel uit van uw abonnement) in beeld krijgen, welke aangeeft dat je de betreffende zender niet kunt ontvangen. Uiteraard kun je het betreffende pakket wel bijbestellen
    3. Er is een storing gaande bij de betreffende zender. Kijk bovenaan de pagina of er storingen bekend zijn, zo niet, bel dan voor overleg met ons Servicecentrum op 0519-701 701, optie 1. 
  • Je kunt je decoder/ digitale ontvanger updaten. Zo blijft je apparaat up to date. Volg voor een update de volgende vier stappen:

    1. Zet de decoder op een willekeurig kanaal.
    2. Open het menu en ga naar het installatiemenu.
    3. Ga naar software update/upgrade en druk op OK.
    4. De decoder downloadt automatisch de nieuwe software en installeert deze.
  • De zender die je probeert te bekijken is onderdeel van een pakket die niet in het abonnement zit. Voor deze pakketten geldt dat je je erop moet abonneren en ervoor moet betalen voordat je ze kunt bekijken. Wanneer je deze zender wel graag zou willen ontvangen, kijk dan in welk pakket de zender valt en bestel dit pakket. Wijzig hier je abonnement.

  • Waarschijnlijk heb je bij de eerste installatie de gegevens niet goed ingevuld. Druk op de 'ok knop' om naar het juiste menu te gaan (raadpleeg eventueel de handleiding van je televisie of digitale decoder). Bij de instelling wordt gevraagd naar een aantal gegevens, deze staan op je Startpakketdoosje vermeld. Ook hieronder staan ze weergegeven. Wanneer  je deze invult, dan vindt je ontvanger vast alle zenders:

    Frequentie:  306.00(0) Mhz
    Aantal symbolen: 6875
    Networkid:  9100
    Modulatie:  256 QAM

    Sommige televisies/ontvangers geven aan dat er vijf of meer vakjes moeten worden ingevuld. Vul de vakjes die je 'over' hebt met nullen, de waardes van Kabelnoord geef je op in de laatste vakjes.

    Wanneer je de gegevens goed hebt ingevuld en het probleem doet zich nog steeds voor, controleer dan of het “gewone” analoge signaal wel aanwezig is of dat dit misschien heel slecht is. Dit zou ook een reden kunnen zijn voor het niet kunnen ontvangen van het digitale signaal.

    Heb je een goed analoog signaal, maar nog steeds geen digitale zenders? Neem dan contact op met ons Servicecentrum op 0519-701 701 optie 1. Dan overleggen we over de mogelijke oorzaak.

  • Dit zijn de instellingen voor de digitale ontvangers voor digitale televisie Kabelnoord:

    Frequentie:  306.00(0) Mhz
    Symboolsnelheid: 6875
    Networkid:  9100
    Modulatie:  256 QAM

    Voer in overtollige vakjes altijd nullen in. Eindig met de cijfers van de frequenties van Kabelnoord.

  • Je kunt twee of meer digitale ontvangers, decoders of Ci+ modules in huis hebben. Ieder systeem werkt met de aangesloten televisie en een losse smartcard. Zo kun je verschillende ruimtes voorzien van digitale televisie.

    Uiteraard gebeurt dit vaak wanneer je van SD (standard definition) naar HD (high definition) televisie gaat. Voor HD is een speciale HD-ontvanger of Ci+ module nodig die past op de HD-, of HD-ready televisie. De oude SD-ontvanger kunt je dan gebruiken voor een andere televisie.

    Let op: je hebt dus wel per ontvanger een aparte smartcard nodig. Deze kun je kopen bij onze dealers.

  • Heb je zwart-wit, groen, geel of rood beeld bij uw digitale televisie? Dan zijn er vermoedelijk problemen met de scartkabel.

    De scartkabel kan bijvoorbeeld geen goed contact maken of defect zijn. Controleer of beide stekkers goed vast zitten. Wanneer dit het geval is en het probleem nog niet is opgelost, dan is de scartkabel waarschijnlijk defect en kun je deze het beste vervangen.

    Soms kunnen de kleuren veroorzaakt worden door een probleem in de televisie zelf. Wanneer het gebruik van een andere scartkabel (waarvan je weet dat het signaal wel goed is, bijvoorbeeld de scartkabel die je gebruikt op de dvd-speler) ook geen uitkomst biedt,  is het mogelijk dat er problemen zijn met de tuner van de televisie.

    Raadpleeg dan de handleiding van de televisie. Indien je geen oplossing vindt, neem dan contact op met het servicecentrum van Kabelnoord, via 0519 - 701 701 (optie 1).

  • Wat kan de oorzaak zijn van blokjes en strepen in beeld?
    Bij Digitale TV wordt digitale informatie, nulletjes en ééntjes, vertaald naar beeld en geluid. Het is belangrijk dat deze informatie zo zuiver mogelijk jouw huis binnenkomt. Als het signaal onvoldoende zuiver is kan het juiste beeld niet worden opgebouwd. De ontbrekende nullen en eentjes worden dan omgezet in blokjes en streepjes in plaats van vloeiende beelden en geluiden. Dit kan gepaard gaan met snerpende geluiden.
    Stappenplan voor eerste hulp bij blokjes in beeld.

  • Wil je zenderpakketten opzeggen? Dat kan heel gemakkelijk via het formulier 'abonnement wijzigen'.

     

  • Wanneer je een smartcard hebt aangeschaft bij een van de verkooppunten van Kabelnoord, kun je direct gebruik maken van de zogenaamde freeview periode. Tijdens de freeview periode staan alle zenders uit alle pluspakketten, plus de eerste kanalen van de premiumpakketten tien dagen open. Je kunt deze tijd gebruiken om tijdens de freeview periode uit te zoeken welke zenderpakketten je wilt aanschaffen. Zodra je je smartcard hebt aangemeld (dus binnen de termijn van tien dagen) vervalt de freeview periode en ontvang je de zenderpakketten die je hebt gekozen.

  • Als je een nieuw abonnement neemt bij Kabelnoord krijg je standaard interactieve televisie. 

    Heb je al een eerder abonnement bij Kabelnoord genomen en je wilt interactieve televisie, dan kun je hier de nieuwe diensten bestellen of je kunt gebruikmaken van andere interactieve oplossingen. Koppel je televisie met een Google Chromecast aan onze Live TV App om te kunnen pauzeren en te starten vanaf het begin. Via een Smart TV heb je direct toegang tot apps waarmee je kunt terugkijken (NPO Uitzending Gemist, RTL XL, Kijk). Met een Chromecast en een Smart TV heb je natuurlijk ook toegang tot o.a. Netflix en Videoland. Kabelnoord biedt voor het streamen van deze apps de beste internetverbinding in de regio.

    Tegenwoordig zijn de meeste settopboxen (o.a. verkrijgbaar bij de Kabelnoord verkooppunten) uitgerust met functionaliteiten waarmee je live TV kunt pauzeren en programma's kunt opnemen.

    Het Kabelnoord netwerk is geschikt om een settopbox of televisie aan te sluiten waarop je gebruik maakt van interactieve mogelijkheden. Informeer bij de Kabelnoord verkooppunten welke televisies en settopboxen geschikt zijn.

  • Voorheen was het mogelijk om je radio op zondag af te stemmen op een specifieke frequentie en naar de kerkdienst bij jouw in de wijk te luisteren. Vanaf 2014 kunnen diverse kerken in Noordoost Friesland geen gebruik meer maken van deze oplossing via de radio. De kerken zijn overgestapt naar een oplossing via internet of zullen hun kerkdiensten uitzenden via het Digitale Basisabonnement van Kabelnoord. Daarmee kun je kerkdiensten beluisteren via de televisie. Mensen die al gebruik maken van de Digitale Televisie hoeven hiervoor geen extra investering te doen.

    Het grote voordeel van deze oplossing is dat je nu in heel Noordoost Friesland kunt luisteren naar de kerkdienst. Daarnaast kun je nu ook naar kerkdiensten van andere kerken uit Noordoost Friesland luisteren. Dit was voorheen niet mogelijk. Maakt jouw kerk gebruik van de oplossing via het digitale Basisabonnement van Kabelnoord? Dan kun je de kerkdienst als volgt beluisteren.

    Onderneem de volgende stappen om kerkradio te beluisteren:

    1. Informeer bij de kerk of ze gebruik maken van de “Kerkradio oplossing van Kabelnoord” en op welk kanaal je de kerkradio kunt vinden.
    2. Controleer of je gebruik maakt van het digitale Basisabonnement van Kabelnoord (oftewel: kijk je digitale televisie van Kabelnoord)? Bij twijfel kun je Kabelnoord bellen op 0519-701 701.
    3. Stem voorafgaand aan een kerkdienst af op het kanaal waarop jouw kerk uitzendt.
    4. Je beluistert via dit kanaal de kerkdienst van jouw kerk.

    Ik heb alleen analoge televisie van Kabelnoord, wat kan ik doen?
    Mensen die alleen gebruik maken van het analoge signaal (bijvoorbeeld op een “oude” beeldbuis televisie) moeten voor digitale kerkradio overstappen naar digitale televisie van Kabelnoord. Om gebruik te kunnen maken van het digitale Basisabonnement van Kabelnoord dien je een digitale ontvanger aan te schaffen. Deze kost doorgaans enkele tientjes. Daarnaast heb je een smartcard nodig. De smartcard van Kabelnoord kost eenmalig € 14,95 en is, net als de digitale ontvanger, verkrijgbaar bij de Kabelnoord verkooppunten.

  • Met digitale televisie van Kabelnoord heb je de beschikking over extra informatie over de zenderprogrammering. De gids is op te roepen met de afstandsbediening van de televisie of settopbox. De hoeveelheid informatie die de EPG weergeeft verschilt per zender, dit wordt veroorzaakt door dat niet elke zender de beschikking heeft over EPG óf maar een beperkte EPG beschikbaar heeft voor Kabelnoord. Wanneer er geen EPG-informatie beschikbaar is, wordt dit weergegeven als “geen informatie beschikbaar”. Het aanbieden van EPG is een extra service van Kabelnoord, waaraan geen rechten ontleend kunnen worden.

     

  • Bij gebruik van Interactieve Televisie met internet als basis: In totaal zijn er vijf apparaten van interactieve TV-ontvangers en/ of apparatuur met smartcards mogelijk. Dus als er twee TV-ontvangers worden gekozen, dan kunnen daar nog drie apparaten met smartcards aan worden toegevoegd, zoals een televisie met CI+ module en/of een digitale decoder. 

    Maak je gebruik van Digitale TV met het Televisieabonnement als basis? Dan ontvang je automatisch het basispakket van Kabelnoord. Iedere abonnee kan maximaal 10 smartcards activeren.

    Maak je gebruik van plus- en/of premiumpakketten? Dan kun je deze extra zenderpakketten op maximaal 3 smartcards activeren. Wil jij jouw plus- of premiumpakket activeren op je tweede of derde smartcard? Regel dit direct online of bel 0519-701701.

  • Het Basisabonnement bevat diverse televisie- en radiozenders. Kabelnoord heeft een zenderlijst met hierop de kanaalnummering van de zenders en de frequentie van de radiozenders.

    Ga hier naar de zenderlijst

  • Het kabelbedrijf is verantwoordelijk voor de levering van kabelsignaal tot aan de voordeur. Daarna is het jouw eigen bekabeling die het werk moet doen. Controleer bij slecht beeld daarom als eerste de bekabeling. Loop de kabels, stekkers, splitters en versterkers langs. Je kunt hierbij op de website van Kabel Keur diverse stappen voor het controleren van het beeld doorlopen. Kijk hiervoor op: www.kabelkeur.nl.

    Is je bekabeling in orde? Vraag dan bij naaste buren of zij ook slecht beeld hebben op hun tv's. Is dit het geval? Bel dan met Kabelnoord's Servicecentrum via telefoonnummer 0519-701 701. Of gebruik het contactformulier. 

  • Je hebt een nieuwbouwwoning betrokken en het televisiesignaal werkt niet? Zit de wandcontactdoos in de meterkast of in de woonkamer én heb je je al aangemeld bij Kabelnoord? De kabel wordt over het algemeen tegelijk met andere nutsvoorzieningen in de woning gebracht, alleen wordt het signaal er niet standaard opgezet. Hiervoor moet je eerst klant worden bij Kabelnoord.

    Heb je wel een abonnement afgenomen en komt er nog steeds niets binnen? Neem dan contact op met ons Klantencentrum via telefoonnummer 0519-701 701 (optie 1). Wij maken dan een afspraak voor aansluiting door een monteur.

  • Wanneer je 'sneeuw' in beeld hebt op je televisie, kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

    1. Er zijn geen zenders ingeladen. Oftewel; er zijn geen zenders geïnstalleerd. Je kunt de televisie om zenders laten zoeken. Kijk in de handleiding van de televisie hoe dit moet.
    2. Er is iets mis met de bekabeling waardoor je slecht beeld doorkrijgt. Kijk hiervoor bij de Vraag: 'Ik heb slecht signaal op al mijn televisies'
  • Bij de melding 'No signal' krijgt je televisie geen signaal binnen, dit kan een aantal redenen hebben:

    1. De bekabeling zit niet (goed) aangesloten. Controleer de bekabeling, stekkers, splitters, wandcontactdozen. Je kunt op www.kabelkeur.nl kijken voor tips.
    2. Een andere reden kan zijn dat de televisie niet op de juiste uitgang zit, controleer of dit het geval is. Is het probleem dan nog niet opgelost, neemt dan contact op met het Servicecentrum via telefoonnummer 0519-701 701 of vul het contactformulier in.
  • Vraagt de digitale decoder of Ci+ module om de invoer van netwerkinstellingen? Bijvoorbeeld voor het inladen van nieuwe zenders?

    De netwerkinstellingen van Kabelnoord zijn:

    frequentie:       306 Mhz *
    netwerkcode:  9100
    symbol rate:    6875
    QAM:                 256 QAM

    *afhankelijk van jouw decoder moet je dit als 306, 3060000 of 306000 invoeren.

  • Als je meerdere televisies in huis hebt en op één of meer televisies is het signaal goed, dan betekent dit dat het binnenkomende signaal vanuit de kabel in orde is. Waarschijnlijk is er iets mis in de bekabeling in huis, dus van het ene contactpunt naar het andere.

    Bekabeling in orde?
    Controleer de bekabeling naar de televisie met het slechte signaal en herstel deze daar waar mogelijk. Je kunt ook op de website van Kabel Keur kijken voor meer informatie.

  • Wanneer je van analoge televisie overgaat op digitale televisie dan houd je het gewone kabelsignaal en dus ook de analoge zenders. Wanneer er bijvoorbeeld storing in is de digitale ontvangst, kun je altijd overschakelen naar het analoge signaal. Digitaal vervangt dus analoog niet, het komt erbij.

  • Digitale interactieve televisie is de nieuwe manier van televisiekijken in vergelijking met analoog en DVB-C. Doordat het digitale televisiesignaal op een slimmere en compactere manier wordt uitgezonden, kunnen er meer gegevens worden aangeboden binnen hetzelfde signaal. Hierdoor heeft dit signaal bijvoorbeeld meer dan 100 zenders, heeft het een betere beeldkwaliteit en zijn interactieve diensten als elektronische programmagids en dergeljke mogelijk. Verder zijn er meerdere extra zenderpakketten waar je je op kunt abonneren en kun je TV-programma's terugkijken en opnemen. 

  • Het is mogelijk dat je, tijdens werkzaamheden in de tuin, de kabel hebt geraakt. Waarschijnlijk is de kabel nu kapot. Dit kun je zelf niet verhelpen, je hebt hulp nodig van Kabelnoord. Bel voor advies met het Servicecentrum van Kabelnoord op telelefoonnummer 0519 - 701 701 (optie 1). Het servicecentrum zal een afspraak maken voor een moment waarop de monteur langs kan komen. De monteur repareert de kabel.

  • Je bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik van goed kabelmateriaal tussen de aansluitingen en jouw televisies. Deze coaxkabels leggen de verbinding tussen jouw aansluiting van Kabelnoord en je televisie en/of modem. Als een coaxkabel van slechte kwaliteit is, kan dit leiden tot slechte ontvangst of storing.

    Kabelnoord adviseert het volgende voor het aansluiten en gebruiken van coaxkabels:

    1. Wij adviseren coaxkabels die dubbel zijn afgeschermd, een doorsnede hebben van minstens 7 millimeter en een weerstand van 75 ohm
    2. Gebruik bij voorkeur een zo kort mogelijke kabel. Een kabel die langer is dan 10 meter geeft al duidelijk zichtbaar signaalverlies
    3. Vervang kabels waar een knik of breuk in zit om signaalverlies te voorkomen
    4. Koop de kabel op maat. Maak niet van twee korte kabels één lange kabel
    5. Gebruik goed afgeschermde stekkers
    6. Als je zelf een stekker op de coaxkabel monteert, zorg er dan voor dat het vlechtwerk van de kabel geen contact maakt met de koperen binnenkern

    Door coaxkabels te gebruiken met het Kabel Keur-logo, ben je er zeker van dat je goed materiaal in huis hebt gehaald. Kijk op www.kabelkeur.nl voor meer informatie.

  • Strepen in beeld betekent vaak dat er een probleem is met de ontvangst van het signaal. Loopt eerst je bekabeling langs, kijk voor tips op de website www.kabelkeur.nl en kijk of het aan de bekabeling of materialen ligt. Indien je gekke kleuren in beeld hebt, kan het ook zijn dat er iets mis is met de tuner van je televisie. Kijk voor meer informatie daarover in de handleiding van de televisie.

    Is jouw bekabeling in orde? Vraag dan bij naaste buren of zij ook strepen door het beeld hebben lopen. Is dit het geval? Bel dan met ons Servicecentrum op telefoonnummer 0519-701 701. Je kunt ook het contactformulier invullen.

  • Het voorzieningsgebied van Kabelnoord bestaat uit de gemeenten: Ameland, Dantumadiel, Dongeradeel, Kollumerland c.a en Schiermonnikoog. Om te weten of er op jouw adres een kabelaanluiting van Kabelnoord mogelijk is, kun je contact met ons opnemen via het nummer 0519 -701 701 of gebruikmaken van het contactformulier.

    Op zoek naar een zakelijke verbinding? Kijk dan op de website van Kabelnoord Zakelijk

  • Je kunt tegelijkertijd internetten en televisie kijken. Als je meerdere televisies en computers gebruikt, kan het nodig zijn om een versterker te (laten) monteren om optimaal gebruik te maken van het signaal. Kijk op www.digiproof.nl voor een uitleg over goed werkende verbindingen in huis.

  • De hoofdaansluiting van Kabelnoord is te herkennen aan de wandcontactdoos die op een groene kabel is aangesloten. Meestal is de hoofdaansluiting in de meterkast geplaatst, maar het kan ook zijn dat deze zich in de woonkamer bevindt.

  • Ja, dat kan. Het televisiebeeld kan op een gewone televisie zichtbaar worden gemaakt door de levering van Digitale-TV of onze ontvanger, zij het niet in HD kwaliteit. Voor Digitale -TV moet de televisie wel geschikt zijn voor DVB-C. 

  • Je kunt op de interactieve televisiedienst meer TV ontvangers aansluiten. Doe hiervoor eerst de postcodecheck om te kijken hoeveel ontvangers in jouw situatie geldt. Als je op glasvezel bent aangesloten, kun je in totaal drie TV-ontvangers aansluiten. Daarnaast kun je nog televisies aansluiten op het meegeleverde digitale signaal (DVB-C). Op de radioverbinding kun je maximaal twee TV-ontvangers aansluiten en wordt geen DVB-C signaal meegeleverd.

  • Ja, deze diensten komen in 2019 beschikbaar voor klanten die nog op het coaxnetwerk zitten. 

  • De levering van Digitale televisie, ook wel DVB-C genoemd, in de drie varianten van de Televisiedienst geleverd via glasvezel, betekent dat je meerdere televisies kunt aansluiten zonder een extra TV-ontvanger. Deze televisie moet dan wel geschikt zijn voor DVB-C en hierop kun je dan het digitale televisiepakket aan kanalen bekijken. Op dit moment zijn dat er ongeveer 30. Zodra je gebruik wilt maken van interactieve televisie moet je een extra TV-ontvanger bestellen voor de desbetreffende televisie. Het voordeel is bijvoorbeeld dat opgenomen programma's dan ook op deze televisie bekeken kunnen worden. 

  • Via het zenderoverzicht kun je zien welke zenders je kunt ontvangen. Dit hangt af van welke Televisieabonnement je hebt gekozen. 

    Je kunt de zenderlijsten ook  downloaden.

  • Verschillende programma’s worden 'dagvers' gemaakt. Dit betekent dat de exacte tijdsduur van een programma niet altijd op voorhand bekend is. De tv-gids wordt een aantal keren per dag ververst. Als een programma langer duurt dan voorzien, dan geeft Kabelnoord TV niet de precieze start- en stoptijd van een programma weer.