• Ja, dat kan. Houd er rekening mee dat sommige verzekeraars als voorwaarde stellen dat er een telefoonlijn wordt gebruikt die altijd beschikbaar is. Onze telefoonlijn is bij stroomuitval in de woning niet meer actief en het alarmsysteem kan dan dus niet meer uitbellen naar een alarmcentrale of een mobiel nummer.

  • In principe op of rond de 21ste van de maand.

  • Via ikbelmetkabelnoord.nl zijn de volgende gespreksgegevens op te vragen:

    • Datum en starttijd gesprek
    • Tarieftype
    • Gespreksduur
    • Gebeld telefoonnummer

      De gesprekskosten zijn gesorteerd op type gesprek: lokaal, lokaal Kabelnoord naar Kabelnoord, nationaal, mobiel en 0900-nummers. Nadat je de eerste keer een factuur hebt ontvangen met gesprekskosten, ontvang je inloggegevens om de gesprekskosten in te zien.

      Je ontvangt de factuur automatisch via de e-mail.
  • Bekijk de tarieven voor belkosten via de download telefonietarieven.

  • De volgende landen vallen onder zone 1:

    Andorra Ierland Polen
    Australië IJsland Portugal
    België Italië Roemenië
    Bulgarije Kroatië San Marino
    Canada Letland Slovenië
    Cyprus Liechtenstein Slowakije
    Denemarken Litouwen Spanje
    Duitsland Luxemburg Tsjechië
    Estland Malta Vaticaanstad
    Finland Monaco Verenigd Koninkrijk
    Frankrijk Nieuw-Zeeland Verenigde Staten (incl. Alaska & Hawaï)
    Gibraltar Noorwegen Zweden
    Griekenland Oostenrijk Zwitserland
    Hongarije    

    De volledige zoneverdeling vind je ook in het overzicht met gesprekskosten

  • Nee, de nummers 112 en 0900-8844 kun je gewoon blijven bellen, ongeacht het niveau van de nummerblokkering.

     

  • Om nummerherkenning te gebruiken, heb je een nummermelder of toestel met display nodig dat op FSK-signalering werkt. Het display van toestellen en nummermelders die werken op DTMF-signalering kan niet worden gebruikt op een Kabelnoord aansluiting. Met het DTMF-toestel kun je wel gewoon bellen. Weet je niet zeker of je een FSK -of een DTMF-toestel hebt? Raadpleeg dan de handleiding van je telefoontoestel of informeer bij de leverancier.

  • Dit kun je in het bestelformulier aangeven. Je kunt het ook via het formulier telefoonnummergidsvermelding aan ons doorgeven. Als je de tenaamstelling wilt wijzigen, kun je dit doorgeven aan www.mijnnummervermelding.nl.

  • Ja, voor de installatie moet je thuis zijn, er wordt een afspraak gemaakt.

  • Kabelnoord ondersteunt geen persoonsalarmering, dit omdat Kabelnoord niet 100% kan garanderen dat de telefoonverbinding werkt onder andere met het oog op werkzaamheden die af en toe verricht moeten worden. 

  • Dat kan door middel van nummerblokkering. Raadpleeg hiervoor de handleiding telefonie.

  • Dat is mogelijk. Je kunt dit aangeven op het online contactformulier.  

  • Ja, je kunt je huidige nummer behouden of gratis kiezen voor een nieuw telefoonnummer.

  • Je kunt maximaal twee telefoonnummers aanvragen bij Kabelnoord. Voor het gebruik van een tweede telefoonnummer worden extra abonnementskosten in rekening gebracht.

  • Dat kan. Je kunt gebruik blijven maken van de infrastructuur zoals die bij je thuis ligt, deze moet uiteraard wel correct zijn aangesloten.

     

  • Ja, dit is mogelijk. Je kunt dit doen via het online contactformulier.

  • In de meeste gevallen kun je het huidige toestel blijven gebruiken. Als je beschikt over het FSK-signaal dan is Kabelnoord-apparatuur altijd geschikt.

     

  • Heb je al internet van Kabelnoord, dan kun je telefonie online aanvragen via het formulier Abonnement wijzigen op onze website. Je kunt ook contact opnemen met ons Klantencentrum.

     

  • Kabelnoord regelt de overstap van een andere telefonieprovider naar Kabelnoord. Bij KPN-klanten kan Kabelnoord ook het abonnement opzeggen. Bij de overige providers moet de klant zelf het abonnement opzeggen.

     

  • Als je telefoon geschikt is voor FSK signaal dan stuurt Kabelnoord altijd nummerinformatie mee. Wanneer jouw telefoon deze gegevens niet laat zien, kun je eerst proberen om je DECT-set een halve minuut van de stroom te halen. Soms werkt het namelijk na een reset wel weer. 

  • Waarschijnlijk krijg je op dat moment een tweede gesprek binnen. Dit heet wisselgesprek. Kijk voor meer informatie in de handleiding telefonie.  

  • Wanneer ze beiden om en om knipperen, geeft dit aan dat het nummer nog niet door Kabelnoord is overgenomen.

  • Als je een coaxaansluiting hebt, betekent het dat je 1 actieve telefoonaansluiting hebt bij Kabelnoord. Je kunt nu bellen via Kabelnoord. Het lampje Telefoon 2 is niet van toepassing, omdat je waarschijnlijk geen tweede telefoonaansluiting hebt. 

  • Dit klopt. Zodra je de hoorn van de telefoon opneemt gaat dit lampje knipperen. Dit betekent dat er dataverkeer over de lijn is. Zodra je de hoorn weer neerlegt, gaat het lampje continu branden.

  • Sommige draagbare (DECT-) toestellen sluiten de lijn niet wanneer het gesprek wordt beëindigd door de andere partij. Hierdoor lijk je nog steeds in gesprek te zijn. Sluit zelf het gesprek af door op het rode hoorntje te drukken.

    Soms hebben deze DECT-toestellen een reset nodig hebben. Haal het basisstation een halve minuut van de stroom en sluit het daarna weer aan.

  • Als je telefonie afneemt bij Kabelnoord, staat standaard het wisselgespek aan. Verdere informatie vind je in de handleiding telefonie.

  • Wat kun je doen als je overlast ervaart via de telefoon? Bijvoorbeeld door telefoontjes van verkopers, enquêteurs of door vervelende telefoontjes van anonieme bellers?

    Goed om te weten

    Een bedrijf of ideële organisatie (goed doel) mag alleen in de volgende gevallen bellen:

    • Je hebt hiervoor toestemming gegeven. 
    • Je bent klant van het bedrijf (of je bent de afgelopen 3 jaar klant geweest). 
    • Je bent donateur van het goede doel, heeft vrijwilligerswerk gedaan of u bent bij een bijeenkomst aanwezig geweest.

    Dit zijn nieuwe regels, die sinds 1 juli 2021 gelden. Hierdoor is het Bel-me-niet register komen te vervallen.

    Krijg je verkooptelefoontjes omdat je eerder toestemming gaf, maar je wilt die toestemming nu intrekken? Dan kun je dit aangeven tijdens het gesprek. Het is voldoende als je zegt niet meer gebeld te willen worden. Dit heet: recht van verzet. De verkoper moet dan het gesprek stoppen en hij mag jou daarna niet meer bellen. 

    Je kunt ook zelf contact leggen met het bedrijf en zeggen dat je niet meer gebeld wilt worden. Contact leggen kan per telefoon, brief of e-mail.

    Telefonische enquêtes

    Ook telefonische enquêtes afnemen mag niet zomaar. Je hoeft daar nooit aan mee te werken. Als je daarover ook niet meer gebeld wilt worden, kun je dat kenbaar maken bij het Onderzoeksfilter.

    Belt een bedrijf jou, terwijl dit niet mag? Dan kun je dit ongewenste telefoontje melden bij Consuwijzer, een onderdeel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM kan vervolgens een onderzoek instellen. Bedrijven moeten dan bewijzen dat er toestemming was voor het telefoontje. De ACM kan het bedrijf een boete opleggen.

    Vervelende telefoontjes door anonieme bellers

    Word je telefonisch lastig gevallen? Dat is vervelend. Kabelnoord kan helpen bij het zoeken naar een oplossing.

    Als er tenminste 5 keer ongewenst contact is geweest vanaf (schijnbaar) hetzelfde nummer, stellen we een onderzoek in. Dat kan alleen als er werkelijk contact is geweest; met het telefoonnummer van een gemiste oproep kunnen we geen onderzoek starten.Ook als het gaat om buitenlandse telefoonaansluitingen kunnen we geen onderzoek doen. Kabelnoord kan niet over deze belgegevens beschikken.

     Om onderzoek te kunnen starten, hebben we een paar gegevens nodig. Het gaat om:

    • datum en tijdstip dat er werd gebeld;
    • wat er te horen was toen je opnam.

    Let op: je moet minimaal 5 tijdstippen kunnen doorgeven.

    Stuur een e-mail naar info@kabelnoord.nl en omschrijf daarin je klacht met bovenstaande informatie. 

    Als in ons onderzoek blijkt dat je wordt lastiggevallen, nemen we contact op met de provider van degene die je belde. We vragen dan de gegevens op van de beller. Die sturen we vervolgens naar jou toe, de beller in kwestie ontvangt hiervan een melding (zonder dat je genoemd wordt, maar de beller weet doorgaans wie je bent).Als de overlast niet stopt, dan hebben wij helaas geen verdergaande middelen om hier iets tegen te doen.

    Je kunt overwegen om zelf in te stellen dat alle anonieme bellers worden geblokkeerd. Dit doe je zo:

    Aanzetten weigeren anonieme bellers

    • Neem de hoorn op en wacht op de kiestoon.

    • Toets *141.

    • Je hoort (eenmalig) 3 tonen

    • Vanaf nu ben je niet meer bereikbaar voor personen die weergave van hun nummer hebben geblokkeerd (belangrijk: vaak bellen ziekenhuizen e.d. ook anoniem, overweeg de blokkade van anonieme nummers daarom goed).

    • Je kunt nu de hoorn neerleggen.

    • Je blijft altijd bereikbaar voor bellers die hun nummer wel meezenden.

    Stalking

    Gaat het lastigvallen verder dan anoniem contact opnemen via de telefoon? Dan is er mogelijk sprake van stalking. In dat geval is het raadzaam contact op te nemen met de politie.

    Handig

    Je kunt je privacy ook beschermen door diverse instellingen in je telefoonabonnement te gebruiken. Biijvoorbeeld:

    • Nummerweergave inkomende gesprekken
    • Nummers blokkeren uitgaande gesprekken
    • Zelf anoniem bellen