Onlangs werd er weer een phishing e-mail verzonden. Deze valse e-mail heeft als afzender Kabelnoord, maar is niet afkomstig van Kabelnoord. Phishing is een vorm van internetfraude waarbij internetcriminelen proberen persoonlijke gegevens en/of wachtwoorden te stelen.
Nepmails lastig te herkennen?
Het is vaak lastig om een valse e-mail te herkennen. Nepmails staan tegenwoordig niet meer vol taal- en spelfouten. Ook de gebruikte logo's en foto's worden steeds professioneler. Controleer je ontvangen e-mail daarom goed op onregelmatigheden. Je herkent een phishing e-mail vaak aan een onjuiste domeinnaam van waaruit het bericht verzonden is. Ontvang je een e-mail ‘namens Kabelnoord’, maar is de domeinnaam anders dan @kabelnoord.nl of @office.kabelnoord.nl? Dan gaat het om een valse e-mail.
Persoonsgegevens
In veel nepmails staat het verzoek om je persoonsgegevens online 'te controleren', 'bij te werken' of 'aan te vullen' of je mail opnieuw te ‘valideren’. Je moet dan op een link klikken om dit te doen. Doe dit nooit zomaar.
Markeren en verwijderen
Ontvang jij SPAM e-mails van Kabelnoord of andere organisaties? Markeer de desbetreffende e-mail(s) als SPAM en verwijder deze direct.
Bel bij twijfel!
Mocht je twijfels hebben over een ontvangen e-mail dan kun je altijd (telefonisch) contact opnemen met Kabelnoord. We zijn op werkdagen te bereiken tussen 8.00 en 20.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 uur.
Checklist:
- Controleer het e-mailadres van de afzender. Kabelnoord stuurt alleen e-mails vanuit @kabelnoord.nl of @office.kabelnoord.nl e-mailadressen.
- Heb je een nepmail ontvangen? Markeer deze als SPAM en verwijder hem direct.
- Twijfel je? Dan kun je contact opnemen met Kabelnoord.