Kabelnoord in 2016: meer klanten en meer glasvezel

Geplaatst op 8 juni 2017

Kabelnoord heeft in 2016 2% meer klanten gekregen. Ook is het aantal aansluitingen op glasvezel verder gestegen naar 18,5 duizend. Dat blijkt uit het verslag bij de jaarrekening, die binnenkort wordt vastgesteld door de aandeelhouders.

Volgens directeur Niek Geelhoed is het bijzonder dat het klantenaantal stijgt. “We zitten in een verzadigde markt waarbij het aantal aanbieders toeneemt. Er zijn daarom niet veel bestaande partijen die groeien, maar wij wel. Dat komt ook door de aanleg van glasvezel, waardoor mensen toch naar ons overstappen.”

De directeur wijst er op dat er in 3 jaar tijd 60% van de aansluitingen in het gebied omgezet zijn naar glasvezel. “Het gaat sneller dan verwacht en met heel weinig problemen. We willen vlot verder maar daarvoor moet nog aanvullende financiering worden gevonden.”

Ondanks de groei was het resultaat over 2016 flink lager dan het jaar ervoor, bij een licht hogere omzet. Maar de kosten waren ook beduidend hoger omdat er naast de verwachtte lasten in verband met het nieuwe glasvezelnetwerk ook een paar onvoorziene eenmalige posten geboekt moesten worden. Daarom bleef onderaan de streep een bescheiden winst over.

Toch spreekt Geelhoed van een goed jaar: “Het vertrouwen van onze klanten is een belangrijke pijler voor ons bedrijf. We zien over de hele linie nog steeds een toename van klanten. We weten dat investeren in glasvezel de resultaten in de eerste jaren onder druk zet. Maar dat betaalt zich op termijn wel terug".

In 2017 wil het bedrijf door met aanleg van glasvezel, zo mogelijk ook elders in de provincie. Daarover wordt in oktober meer bekend.