Eerlijk over internetsnelheid

Op deze pagina vind je meer informatie over jouw internetverbinding en internetsnelheid. Kabelnoord streeft er naar om voortdurend breedband internet van een goede kwaliteit te leveren. De internetsnelheid die jij ervaart is afhankelijk van verschillende factoren. We hebben ze voor je onder elkaar gezet.

De aansluiting op het netwerk
Kabelnoord levert haar diensten via het bestaande hybride glasvezel-coax netwerk (de kabel) en via het glasvezelnetwerk. Er zijn veel factoren die invloed hebben op de snelheid van het netwerk. Hier staan de belangrijkste:
1) De snelheid van de servers van de gebruikte dienst. Dit kan ook een server zijn die de speedtest doet.
2) De snelheid van de internetverbinding tussen die servers en het netwerk van Kabelnoord.
3) De snelheid van het kabelnetwerk naar jouw aansluiting toe.
4) De snelheid van je eigen (al dan niet draadloze WiFi) netwerk binnenshuis,
5) De snelheid van je eigen computer, laptop, tablet en/of smartphone.

Bij al deze factoren geldt dat drukte de snelheid kan verminderen. Het aantal gebruikers en de intensiteit van het gebruik kunnen dus van invloed zijn.

Gelijktijdig gebruik andere diensten niet van invloed op snelheid
Kabelnoord levert over de kabel een breedbandsignaal. Alle diensten zitten hierbij op een eigen kanaal. Ze zitten elkaar niet in de weg. Televisiekijken en/of bellen heeft geen invloed op je internetverbinding en -snelheden.

Bezetting van het netwerk
Kabelnoord levert aan alle abonnees de volledige internetsnelheid zoals deze wordt gepresenteerd. Alle vaste en mobiele internetdiensten van alle internetproviders maken echter per definitie gebruik van gedeelde bandbreedte. Je kunt je internetverbinding zien als een snelweg: “bij drukte op de internetsnelweg neemt de snelheid van het verkeer af. Bij minder verkeer zal de beschikbare snelheid toenemen.”

De ervaren snelheid is dus mede afhankelijk van je eigen gebruik en dat van anderen, dat niet bij voorbaat kan worden vastgesteld. Dit betekent dat op piekmomenten het gedeelde internet een beperkende factor kan zijn. Een piekmoment treedt op wanneer relatief meer gebruikers gelijktijdig vol gebruik maken van hun internetverbinding. Deze piekmomenten bevinden zich in de regel in de avonduren.

Verschil geadverteerde snelheid, geleverde snelheid en ervaren internetsnelheid
Je kunt verschil merken tussen de snelheid waarmee geadverteerd wordt en de snelheid die je thuis krijgt. Veel factoren kunnen hierbij van invloed zijn en leiden mogelijk tot een lagere internetsnelheid. Daarnaast is de snelheid afhankelijk van je thuisnetwerk.

Hoe zit het met jouw thuisnetwerk?
Je hebt thuis ook een netwerk. Dit bestaat uit: een modem, router, bekabeling, computers en andere (rand) apparaten. De wijze waarop je jouw thuisnetwerk hebt aangesloten, heeft veel invloed op de ervaren snelheid. Hierdoor kan er een verschil ontstaan tussen de geleverde snelheid door Kabelnoord en de snelheid die jij ervaart. Om je thuisnetwerk te optimaliseren geeft Kabelnoord tips. 

Verschillende abonnementen op verschillende netwerken
Alle Kabelnoord-internetabonnementen zijn geschikt voor de meeste internettoepassingen. Kabelnoord adviseert de volgende snelheden bij de genoemde toepassingen als je gebruik maakt van het COAX-netwerk van Kabelnoord:
• 40 Mbps downloadsnelheid/3 Mbps uploadsnelheid: voor wie vlot wil surfen, e-mailen, foto's versturen, video's bekijken.
• 80 Mbps downloadsnelheid/4 Mbps uploadsnelheid: uitermate geschikt voor downloaden, bestanden verzenden, filmpjes bekijken en het doorsturen en ophalen van foto's.
• 150 Mbps downloadsnelheid/6 Mbps uploadsnelheid: Down- en uploaden in recordtempo, ideaal voor de fanatieke downloader, de thuiswerker en de online gamer.

Woon jij in Noordoost Friesland en heb je een glasvezelaansluiting van Kabelnoord? Bekijk hier de pakketten en snelheden op glasvezel

Het verschil tussen up- en downloaden

Uploaden is computerjargon voor het verzenden van bestanden of andere gegevens van de ene computer naar de andere computer. Het initiatief gaat van de verzendende computer uit.
Downloaden of binnenhalen is het overdragen van computergegevens van de ene computer naar de andere. Het initiatief gaat van de ontvangende computer uit.

Levering Kabelnoord-diensten
Kabelnoord biedt overal in haar verzorgingsgebied internetdiensten aan via het COAX-netwerk en het glasvezelnetwerk. De snelheden die Kabelnoord levert via het COAX- en glasvezelnetwerk, verschillen van elkaar.  De afstand tot de wijkcentrale speelt bij Kabelnoord geen rol.

Is jouw internetsnelheid anders dan verwacht? 
Ervaar je een lagere snelheid dan de snelheid die je volgens jouw abonnement hebt? Kijk dan eerst wat je aan je eigen netwerk kunt verbeteren. Ga hiervoor naar de pagina over een optimaal thuisnetwerk. Hier geeft Kabelnoord inzicht in en tips over alles wat invloed kan hebben op je snelheid. Leidt dit niet tot een hogere internetsnelheid? Dan kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice via 0519 – 701 701. Voldoet jouw internet niet aan de verwachtingen? Als abonnee kun je een klacht indienen. Dit kan via het klachtenformulier.

Duidelijk over internetsnelheden
Een groot aantal internetproviders heeft met elkaar afgesproken om meer duidelijkheid te geven over de aspecten die van invloed zijn op internetsnelheden. Hiervoor is de gedragscode ‘transparantie internetsnelheden’ vastgesteld. Deze gedragscode vind je hier.

TNO: Kabelnetwerken zijn toekomstvast
Kabelnoord beschikt over een breedbandnetwerk dat meer dan geschikt is voor de toekomst. Zo concludeerde TNO in 2010 en 2012 dat de Nederlandse kabelnetwerken zeker kunnen voldoen aan de toenemende vraag naar bandbreedte. Bekijk het onderzoek van TNO.