Internetsnelheid

Hoe zit dat precies?

Op deze pagina vind je meer informatie over jouw internetverbinding en internetsnelheid. Kabelnoord streeft er naar om voortdurend breedband internet van een goede kwaliteit te leveren. De internetsnelheid die jij ervaart is afhankelijk van verschillende factoren. We hebben ze voor je onder elkaar gezet.

De aansluiting op het netwerk
Kabelnoord levert haar diensten via het bestaande hybride glasvezel-coax netwerk (de kabel) en via het glasvezelnetwerk. Er zijn veel factoren die invloed hebben op de snelheid van het netwerk. Hier staan de belangrijkste:

  1. De snelheid van de servers van de gebruikte dienst. Dit kan ook een server zijn die de speedtest doet. 
  2. De snelheid van de internetverbinding tussen die servers en het netwerk van Kabelnoord.
  3. De snelheid van het kabelnetwerk naar jouw aansluiting toe.
  4. De snelheid van je eigen (al dan niet draadloze WiFi) netwerk binnenshuis, 
  5. De snelheid van je eigen computer, laptop, tablet en/of smartphone.

Bij al deze factoren geldt dat drukte de snelheid kan verminderen. Het aantal gebruikers en de intensiteit van het gebruik kunnen dus van invloed zijn op de ervaren internetsnelheid.

Hoe kun je je internetsnelheid meten? 
Kabelnoord heeft alleen invloed op de snelheid op het kabelnetwerk naar jouw aansluiting. Om deze snelheid te bepalen moet dus de invloed van alle andere factoren (zoveel mogelijk) worden uitgeschakeld. De snelheid (uitgedrukt in Mbit/s) van je internetverbinding op het Kabelnoordnetwerk kun je daarom het beste meten via de speedtest op Speedtest | Kabelnoord

Het meten van je internetsnelheid moet gedaan worden vanaf je eigen apparaat die verbonden is via een kabel met het modem. Verouderde apparatuur of apparatuur waarop niet de meest recente updates zijn geïnstalleerd kunnen te lage resultaten geven en moeten niet worden gebruikt.

Om een beter beeld van de internetsnelheid te krijgen kun je de meting een paar keer herhalen.

Verschil geadverteerde snelheid, geleverde snelheid en ervaren internetsnelheid
De toezichthouder ACM is van mening dat een aanbieder van internettoegang altijd moet vermelden:

  • de minimale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding altijd moet kunnen halen.
  • de normaal beschikbare downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding gewoonlijk heeft op een willekeurig moment van de dag.
  • de maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de hoogst haalbare snelheid van uw internetverbinding.

Bij de (glasvezel)netwerken van Kabelnoord zijn deze waardes meestal nagenoeg gelijk. We leveren altijd de geadverteerde snelheid met een mogelijke afwijking van minder dan 10%.

Hoe zit het met jouw thuisnetwerk?
Je hebt thuis ook een netwerk. Dit bestaat uit: een modem, router, bekabeling, computers en andere (rand) apparaten. De wijze waarop je jouw thuisnetwerk hebt aangesloten, heeft veel invloed op de ervaren snelheid. Hierdoor kan er een verschil ontstaan tussen de geleverde snelheid door Kabelnoord en de snelheid die jij ervaart. Internetten via wifi levert altijd een lagere internetsnelheid op. Om je thuisnetwerk te optimaliseren geeft Kabelnoord tips.

Het verschil tussen up- en downloaden
Uploaden is computerjargon voor het verzenden van bestanden of andere gegevens van de ene computer naar de andere computer. Het initiatief gaat van de verzendende computer uit. 
Downloaden of binnenhalen is het overdragen van computergegevens van de ene computer naar de andere. Het initiatief gaat van de ontvangende computer uit.

Levering Kabelnoord-diensten
Kabelnoord biedt overal in haar verzorgingsgebied internetdiensten aan via het COAX-netwerk en het glasvezelnetwerk. De snelheden die Kabelnoord levert via het COAX- en glasvezelnetwerk, verschillen van elkaar.  De afstand tot de wijkcentrale speelt bij Kabelnoord geen rol.

Is jouw internetsnelheid anders dan verwacht? 
Ervaar je een lagere snelheid dan de snelheid die je volgens jouw abonnement hebt? Kijk dan eerst wat je aan je eigen netwerk kunt verbeteren. Ga hiervoor naar de pagina over een optimaal thuisnetwerk. Hier geeft Kabelnoord inzicht in en tips over alles wat invloed kan hebben op je snelheid. Leidt dit niet tot een hogere internetsnelheid? Dan kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice via 0519 – 701 701. Voldoet jouw internet niet aan de verwachtingen? Als abonnee kun je een klacht indienen. Dit kan via het contactformulier.

Levering Kabelnoord-diensten over coax
Kabelnoord biedt in Noardeast-Fryslan op een beperkt aantal adressen nog internetdiensten aan via het COAX-netwerk. De snelheden die Kabelnoord levert via het COAX- en glasvezelnetwerk, verschillen van elkaar. Ook is bij coax de uploadsnelheid lager dan de downloadsnelheid. De afstand tot de wijkcentrale speelt daarbij geen rol. Naar verwachting zijn eind 2022 alle percelen voorzien van een werkende glasvezelaansluiting en zal Kabelnoord geen diensten meer leveren via coax.

Duidelijk over internetsnelheden
Een groot aantal internetproviders heeft met elkaar afgesproken om meer duidelijkheid te geven over de aspecten die van invloed zijn op internetsnelheden. Hiervoor is de gedragscode ‘transparantie internetsnelheden’ vastgesteld. Deze gedragscode vind je hier.

< WhatsApp Scan & chat

Scan de code met uw mobiele telefoon en begin te chatten of klik op Whatsapp Web