Eerste hulp bij blokjes op je scherm

Geplaatst op 1 november 2017

Wat kan de oorzaak zijn van blokjes en strepen in beeld? 
Bij Digitale TV wordt digitale informatie, nulletjes en ééntjes, vertaald naar beeld en geluid. Het is belangrijk dat deze informatie zo zuiver mogelijk jouw huis binnenkomt. Als het signaal onvoldoende zuiver is kan het juiste beeld niet worden opgebouwd. De ontbrekende nullen en eentjes worden dan omgezet in blokjes en streepjes in plaats van vloeiende beelden en geluiden. Dit kan gepaard gaan met snerpende geluiden.

Stap 1: Controleer alle tv’s in huis
Als eerste wil je weten of het signaal verstoord je huis binnenkomt of dat het binnenshuis misgaat. Heb je meerdere tv’s in huis? Kijk dan of de storing op één of op alle tv’s in huis te zien is. Werkt één tv wel goed, dan komt het signaal goed je woning binnen en is er binnenshuis iets aan de hand.

Stap 2: Zijn alle stekkers goed aangesloten?
Een haperend beeld en/of geluid op de Digitale Televisie heeft in de meeste gevallen te maken met de binnenhuisbekabeling. Controleer eerst of de stekkers van de COAX-kabel goed in de wandcontactdoos of in het glasvezelmodem zitten. Zit de COAX-kabel ook goed in je televisie of decoder? Het kan zo maar zijn dat de kabel is losgeraakt bij het schoonmaken of het verschuiven van je apparatuur.

Stap 3: Gebruik je goedgekeurde Kabel Keur COAX-kabels?
Het digitale signaal is gevoelig voor invloeden van buitenaf. Voor optimale ontvangst worden hoogwaardige en bij voorkeur korte Kabel Keur COAX-kabels aangeraden. Mogelijk  worden langere kabels of kabels van lage kwaliteit gebruikt. De investering in de juiste kwaliteit COAX-kabels voorkomt veel problemen. Laat je daarom informeren bij één van de Kabelnoord Verkooppunten.

Stap 4: Sluit stoorzenders uit
Het tv-signaal kan ook verstoord raken door een stoorzender in huis. Dit zijn vaak apparaten die zelf ook een signaal uitzenden en daarmee het tv-signaal in de weg zitten. Veel voorkomende stoorbronnen zijn: draadloze telefoon, weerstation, babyfoon, draadloze lichtschakelaar, chromecast en zendapparatuur. Sluit deze stoorzenders uit door ze te verplaatsen of uit te zetten. Zijn de blokjes en streepjes nu verdwenen? Hou deze apparaten dan op afstand.

Ik heb nog steeds blokjes in beeld
Bieden de bovenstaande stappen geen oplossing? Neem dan contact op met het servicecentrum via 0519-701701. Heb je andere problemen of vragen? Bekijk dan de veelgestelde vragen.