TV & Radio

De meest gestelde vragen over TV & Radio vindt je hieronder. Staat je vraag er niet tussen dan kun je deze altijd via het contactformulier aan ons stellen.

Digitale TV

Waarschijnlijk heeft jouw digitale ontvanger een tijd lang geen signaal van ons ontvangen. Je kunt het beste telefonisch contact opnemen met het Servicecentrum van Kabelnoord op 0519-701 701 (optie 2). Het servicecentrum kan jouw ontvanger en smartcard dan weer activeren. Zorg ervoor dat je digitale ontvanger aan staat en dat je het smartcardnummer door kunt geven.

Momenteel biedt Kabelnoord  geen 3D kanaal aan. Voorheen werd BRAVA 3D doorgegeven, maar deze zender is december 2013 gestopt met uitzenden.

Momenteel is het aanbod versus kosten en behoefte teveel uit verhouding voor een breder assortiment aan 3D-zenders in de Kabelnoord-pakketten.

Jouw digitale ontvanger geeft aan dat hij fysiek geen signaal ontvangt. Dit komt waarschijnlijk doordat er binnenshuis iets misgaat in de bekabeling. Misschien zit de kabel niet goed in de wandcontactdoos of in de digitale ontvanger. Loop dus allereerst je bekabeling na voordat je je verder verdiept in de foutmelding.

Een andere reden voor de foutmelding E48 kan zijn dat je geen signaal van ons ontvangt. Dit kun je controleren door te kijken of de analoge televisie (kabeltelevisie), het internet of de telefoon wel werken (uiteraard alleen mogelijk als je ook internet en telefonie van Kabelnoord afneemt). Mochten ook deze diensten niet werken, dan kun je contact opnemen met ons Servicecentrum om een monteursafspraak te maken, bel hiervoor 0519-701 701, kies optie 2.

Ben je een geheel nieuwe klant? Is er helemaal geen signaal in de woning? Zorg dan dat je start met het afnemen van een Basisabonnement.

Heb je ongeveer twee weken* geleden jouw digitale televisie aangesloten en valt nu het beeld weg? Vermoedelijk is de freeviewperiode (waarbij je gratis alle zenders ontvangt) verlopen. Als Kabelnoord geen aanmelding van je smartcard heeft ontvangen, dan vervalt na de freeviewperiode het beeld. Je dient alsnog je smartcard aan te melden, zodat we het signaal weer aan je kunnen doorgeven. 

Je kunt je smartcard aanmelden via het formulier  'aanmelden smartcard'.

Is het bovenstaande niet op jou van toepassing, neem dan contact met ons op, misschien heb je te maken met een storing. Bel voor overleg met ons Servicecentrum met 0519-701 701, kies voor optie 2.

 

* de freeviewperiode bedraagt standaard tien dagen.

Melding 'E19- freeview periode verlopen' kan twee oorzaken hebben.

Reden 1 kan zijn dat jouw aanmelding van je smartcard nog niet bij Kabelnoord binnen is. Bij het in gebruik nemen van een smartcard heb je tien werkdagen tijd om de smartcard aan te melden. Het kan ook zijn dat je met het verkooppunt van de smartcard hebt overlegd dat zij jou aanmelden.  Als wij jouw aanmelding niet hebben ontvangen, gaat het beeld van de digitale televisie automatisch op 'zwart'. De gratis freeviewperiode voor alle zenders is dan verlopen. Uiteraard wil je minimaal het Basisabonnement digitale zenders (gratis) ontvangen op je digitale decoder. Hiervoor dien je je smartcard aan te melden. Dit kun je doen door het formulier 'smartcard aanmelden' in te vullen. Bij ontvangst zet Kabelnoord het signaal weer door. 

Een andere reden voor de melding kan zijn dat je digitale ontvanger een tijd lang (om willekeurige redenen) geen signaal van ons heeft ontvangen. Neem in dit geval contact op met ons Servicecentrum via 0519-701 701, optie 2. Onze medewerkers helpen je verder. Houd je smartcardnummer bij de hand.

Wanneer Kabelnoord nieuwe zenders introduceert en deze niet te zien zijn op jouw televisie, dan kan dit meerdere oorzaken hebben:

  1. Je hebt geen abonnement op het zenderpakket waarin de zender zit ---> Je kunt jeabonnement uitbreiden met een extra  zenderpakket.
  2. Het betreft een HD-kanaal, maar jouw televisie is niet HD-geschikt of je decoder geeft geen HD door ---> je dient de juiste hardware aan te schaffen (HD-decoder, HD of HD ready televisie), benader hiervoor een verkooppunt van Kabelnoord
  3. Je decoder of Ci+ module moet de zenders opnieuw inlezen ---> raadpleeg de gebruiksaanwijzing van de decoder of Ci+ om te lezen hoe je je apparaat de zenders opnieuw laat inlezen

Als je een HD-zender wilt bekijken, maar je ziet een zwart beeld dan kan dit meerdere oorzaken hebben. Controleer altijd als eerste of je de gewone digitale zenders, bijvoorbeeld Nederland 1, wel kunt ontvangen. Wanneer je de overige zenders wel goed kunt ontvangen, kan het ontvangen van zwart beeld in principe drie oorzaken hebben:

  1. Wanneer je digitale ontvanger niet geschikt is voor de ontvangst van HD-zenders, dan zul je deze zenders niet kunnen ontvangen. Een geschikte HD-decoder of Ci+ module koop je bij onze dealers.
  2. Het kan zijn dat je een HD-zender wilt bekijken die in een betaalpakket zit. Je zult dan een foutmelding (E16 – Programma maakt geen deel uit van uw abonnement) in beeld krijgen, welke aangeeft dat je de betreffende zender niet kunt ontvangen. Uiteraard kun je het betreffende pakket wel bijbestellen
  3. Er is een storing gaande bij de betreffende zender. Kijk bovenaan de pagina of er storingen bekend zijn, zo niet, bel dan voor overleg met ons Servicecentrum op 0519-701 701, optie 2. 

Je kunt je decoder/ digitale ontvanger updaten. Zo blijft je apparaat up to date. Volg voor een update de volgende vier stappen: 

1) Zet de decoder op kanaal 799
2) Open het menu en ga naar het installatiemenu
3) Ga naar software update/upgrade en druk op OK
4) De decoder downloadt automatisch de nieuwe software en installeert deze

De zender die je probeert te bekijken is onderdeel van een Pluspakket of Premiumpakket. Voor deze pakketten geldt dat je je erop moet abonneren en ervoor moet betalen voordat je ze kunt bekijken. Wanneer je deze zender wel graag zou willen ontvangen, kijk dan in welk pakket de zender valt en bestel dit pakket. Hiervoor kun je deze pagina gebruiken.

Waarschijnlijk heb je bij de eerste installatie de gegevens niet goed ingevuld. Druk op de 'ok knop' om naar het juiste menu te gaan (raadpleeg eventueel de handleiding van je televisie of digitale decoder). Bij de instelling wordt gevraagd naar een aantal gegevens, deze staan op je Startpakketdoosje vermeld. Ook hieronder staan ze weergegeven. Wanneer  je deze invult, dan vindt je ontvanger vast alle zenders:

Frequentie:  306.00(0) Mhz
Aantal symbolen: 6875
Networkid:  9101
Modulatie:  256 QAM

Sommige televisies/ontvangers geven aan dat er vijf of meer vakjes moeten worden ingevuld. Vul de vakjes die je 'over' hebt met nullen, de waardes van Kabelnoord geef je op in de laatste vakjes.

Wanneer je de gegevens goed hebt ingevuld en het probleem doet zich nog steeds voor, controleer dan of het “gewone” analoge signaal wel aanwezig is of dat dit misschien heel slecht is. Dit zou ook een reden kunnen zijn voor het niet kunnen ontvangen van het digitale signaal.

Heb je een goed analoog signaal, maar nog steeds geen digitale zenders? Neem dan contact op met ons Servicecentrum op 0519-701 701 optie 2. Dan overleggen we over de mogelijke oorzaak.

Dit zijn de instellingen voor de digitale ontvangers voor digitale televisie Kabelnoord:

Frequentie:  306.00(0) Mhz
Symboolsnelheid: 6875
Networkid:  9101
Modulatie:  256 QAM

Voer in overtollige vakjes altijd nullen in. Eindig met de cijfers van de frequenties van Kabelnoord.

Je kunt twee of meer digitale ontvangers, decoders of Ci+ modules in huis hebben. Ieder systeem werkt met de aangesloten televisie en een losse smartcard. Zo kun je verschillende ruimtes voorzien van digitale televisie.

Uiteraard gebeurt dit vaak wanneer je van SD (standard definition) naar HD (high definition) televisie gaat. Voor HD is een speciale HD-ontvanger of Ci+ module nodig die past op de HD-, of HD-ready televisie. De oude SD-ontvanger kunt je dan gebruiken voor een andere televisie.

Let op: je hebt dus wel per ontvanger een aparte smartcard nodig. Deze kun je kopen bij onze dealers.

Heb je zwart-wit, groen, geel of rood beeld bij uw digitale televisie? Dan zijn er vermoedelijk problemen met de scartkabel.

De scartkabel kan bijvoorbeeld geen goed contact maken of defect zijn. Controleer of beide stekkers goed vast zitten. Wanneer dit het geval is en het probleem nog niet is opgelost, dan is de scartkabel waarschijnlijk defect en kun je deze het beste vervangen.

Soms kunnen de kleuren veroorzaakt worden door een probleem in de televisie zelf. Wanneer het gebruik van een andere scartkabel (waarvan je weet dat het signaal wel goed is, bijvoorbeeld de scartkabel die je gebruikt op de dvd-speler) ook geen uitkomst biedt,  is het mogelijk dat er problemen zijn met de tuner van de televisie.

Raadpleeg dan de handleiding van de televisie. Indien je geen oplossing vindt, neem dan contact op met het servicecentrum van Kabelnoord, via 0519 - 701 701 (optie 2) of gebruik het http://www.kabelnoord.nl/klantenservice/in-contact-met-kabelnoord/storing-/-probleem.

Wil je zenderpakketten opzeggen? Dat kan heel gemakkelijk via het formulier 'producten wijzigen en opzeggen'.

Indien je nieuwe zenderpakketten wilt afnemen, dan kan dit via de pagina 'zenders bekijken en bestellen'.

Wanneer je een smartcard hebt aangeschaft bij een van de verkooppunten van Kabelnoord, kun je direct gebruik maken van de zogenaamde freeview periode. Tijdens de freeview periode staan alle zenders uit alle pakketten tien dagen open. Je kunt deze tijd gebruiken om tijdens de freeview periode uit te zoeken welke zenderpakketten je wilt aanschaffen. Zodra je je smartcard hebt aangemeld (dus binnen de termijn van tien dagen) vervalt de freeview periode en ontvang je de zenderpakketten die je hebt gekozen. 

Kabelnoord heeft geen Interactief Televisie platform, maar toch is het wel mogelijk om een Interactieve Televisie ervaring te beleven bij Kabelnoord. Tegenwoordig zijn de meeste settopboxen (o.a. verkrijgbaar bij de Kabelnoord verkooppunten) uitgerust met functionaliteiten waarmee je live TV kunt pauzeren en programma's kunt opnemen. Op recente televisies zitten tegenwoordig een internetaansluiting en zogenaamde Apps. Wanneer je je televisie aansluit op internet, kun je via deze Apps jouw favoriete TV programma's terug kijken, huren of kopen.

Het Kabelnoord netwerk is geschikt om een settopbox of televisie aan te sluiten waarop je gebruik maakt van deze interactieve mogelijkheden. Informeer bij de Kabelnoord verkooppunten welke televisies en settopboxen geschikt en gecertificeerd zijn.

Kabelnoord heeft onlangs besloten de ontwikkeling van haar eigen Interactieve Televisie platform stop te zetten. De kosten die gemaakt moeten worden voor de bouw en het onderhoud van een dergelijk interactief platform wegen voor Kabelnoord momenteel niet op tegen de hedendaagse (technische) ontwikkelingen. Diverse TV zendersbieden hun eigen apps en portals aan op diverse apparaten (televisies, settopboxen en tablets). Tegenwoordig kun je op recente televisietoestellen, maar ook op de luxere settopboxen en computers gebruik maken van Interactieve Televisie mogelijkheden.

Kabelnoord investeert komende jaren in haar netwerk, glasvezelinternet tot in jouw woning! Met de komst van het nieuwe netwerk kunnen we nóg sneller internet leveren, waar het gebruik van deze bestaande interactieve diensten supersnel en gemakkelijk zal gaan.

Voorheen was het mogelijk om je radio op zondag af te stemmen op een specifieke frequentie en naar de kerkdienst bij jouw in de wijk te luisteren. In de loop van 2014 zullen diverse kerken in Noordoost Friesland geen gebruik meer maken van deze oplossing via de radio. De kerken stappen over naar een oplossing via internet of zullen hun kerkdiensten uitzenden via het Digitale Basisabonnement van Kabelnoord. Daarmee kun je kerkdiensten beluisteren via de televisie. Mensen die al gebruik maken van de Digitale Televisie hoeven hiervoor geen extra investering te doen.

Het grote voordeel van deze oplossing is dat je nu in heel Noordoost Friesland kunt luisteren naar de kerkdienst. Daarnaast kun je nu ook naar kerkdiensten van andere kerken uit Noordoost Friesland luisteren. Dit was voorheen niet mogelijk. Maakt jouw kerk gebruik van de oplossing via het digitale Basisabonnement van Kabelnoord? Dan kun je de kerkdienst als volgt beluisteren:

Onderneem de volgende stappen om kerkradio te beluisteren:
1)
Informeer bij de kerk of ze gebruik maken van de “Kerkradio oplossing van Kabelnoord” en op welk kanaal je de kerkradio kunt vinden.
2) Controleer of je gebruik maakt van het digitale Basisabonnement van Kabelnoord (oftewel: kijk je digitale televisie van Kabelnoord)? Bij twijfel kun je Kabelnoord bellen op 0519-701 701.
3) Stem voorafgaand aan een kerkdienst af op het kanaal waarop jouw kerk uitzendt
4) Je beluistert via dit kanaal de kerkdienst van jouw kerk 

Ik heb alleen analoge televisie van Kabelnoord, wat kan ik doen?
Mensen die alleen gebruik maken van het analoge signaal (bijvoorbeeld op een “oude” beeldbuis televisie) moeten voor digitale kerkradio overstappen naar digitale televisie van Kabelnoord. Om gebruik te kunnen maken van het digitale Basisabonnement van Kabelnoord dien je een digitale ontvanger aan te schaffen. Deze kost doorgaans enkele tientjes. Daarnaast heb je eensmartcard nodig. De smartcard van Kabelnoord kost eenmalig € 14,95 en is, net als de digitale ontvanger, verkrijgbaar bij de dertien Kabelnoord verkooppunten.

Met digitale televisie van Kabelnoord heb je de beschikking over extra informatie over de zenderprogrammering. De gids is op te roepen met de afstandsbediening van de televisie of settopbox. De hoeveelheid informatie die de EPG weergeeft verschilt per zender, dit wordt veroorzaakt door dat niet elke zender de beschikking heeft over EPG óf maar een beperkte EPG beschikbaar heeft voor Kabelnoord. Wanneer er geen EPG-informatie beschikbaar is, wordt dit weergegeven als “geen informatie beschikbaar”. Het aanbieden van EPG is een extra service van Kabelnoord, waaraan geen rechten ontleent kunnen worden.

 

Analoge TV

Het Basisabonnement bevat diverse televisie- en radiozenders. Kabelnoord heeft een zenderkaart met hierop de kanaalnummering van de zenders en de frequentie van de radiozenders.

Ga naar de pagina van het Basisabonnement om deze zenderkaart te bekijken.

Het kabelbedrijf is verantwoordelijk voor de levering van kabelsignaal tot aan de voordeur. Daarna is het jouw eigen bekabeling die het werk moet doen. Controleer bij slecht beeld daarom als eerste de bekabeling. Loop de kabels, stekkers, splitters en versterkers langs. Je kunt hierbij op de website van Kabel Keur diverse stappen voor het controleren van het beeld doorlopen. Kijk hiervoor op: www.kabelkeur.nl

Is je bekabeling in orde? Vraag dan bij naaste buren of zij ook slecht beeld hebben op hun tv's. Is dit het geval? Bel dan met Kabelnoord's Servicecentrum via telefoonnummer 0519-701 701. Of gebruik het technische vragenformulier. 

Introductiefilmpje Kabel Keur: 

Je hebt een nieuwbouwwoning betrokken en het televisiesignaal werkt niet? Zit de wandcontactdoos in de meterkast of in de woonkamer én heb je je al aangemeld bij Kabelnoord? De kabel wordt over het algemeen tegelijk met andere nutsvoorzieningen in de woning gebracht, alleen wordt het signaal er niet standaard opgezet. Hiervoor moet je eerst klant  worden bij Kabelnoord.

Heb je je al wel aangemeld voor het Basisabonnement en/of andere producten en komt er nog steeds niets binnen? Neem dan contact op met ons Klantencentrum via telefoonnummer 0519-701 701 (optie 2). Wij maken dan een afspraak voor aansluiting door een monteur.

Het is mogelijk om je contract te laten overnemen binnen het huishouden (echtscheiding / ouder-kind). Een contract-overname kan alléén schriftelijk worden ingediend met ondertekening van beide partijen. Je dient de contract-overname te sturen naar:

Kabelnoord
Postbus 30
9100 AA Dokkum

Langsbrengen aan de klantenbalie kan ook op werkdagen tussen 8-17 uur. 


In de contract-overname moet vermeld worden:

  • Naam, adres en woonplaats van zowel oude als nieuw partij 
  • Geboortedatum nieuwe partij 
  • Betaalgegevens nieuwe partij
  • Akkoord met de Algemene – en Actievoorwaarden
  • T.b.v. evt. internet abonnement: aangeven of er een nieuw e-mailadres en wachtwoord gewenst is 
  • T.b.v. evt. telefonie abonnement aangeven of er een nieuw wachtwoord gewenst is (inzage belkosten www.ikbelmetkabelnoord.nl)

Wanneer je 'sneeuw' in beeld hebt op je televisie, kunnen er twee dingen aan de hand zijn.

  1. Er zijn geen zenders ingeladen. Oftewel; er zijn geen zenders geïnstalleerd. Je kunt de televisie om zenders laten zoeken. Kijk in de handleiding van de televisie hoe dit moet.
  2. Er is iets mis met de bekabeling waardoor je slecht beeld doorkrijgt. Kijk hiervoor bij de Vraag: 'Ik heb slecht signaal op al mijn televisies'

Bij de melding 'No signal' krijgt je televisie geen signaal binnen, dit kan een aantal redenen hebben:
 

  1. De bekabeling zit niet (goed) aangesloten. Controleer de bekabeling, stekkers, splitters, wandcontactdozen. Je kunt op www.kabelkeur.nl kijken voor tips.
  2.  Een andere reden kan zijn dat de televisie niet op de juiste uitgang zit, controleer of dit het geval is. Is het probleem dan nog niet opgelost, neemt dan contact op met het Servicecentrum via telefoonnummer 0519-701 701 of vul het formulier voor technische vragen in.

Vraagt de digitale decoder of Ci+ module om de invoer van netwerkinstellingen? Bijvoorbeeld voor het inladen van nieuwe zenders?

De netwerkinstellingen van Kabelnoord zijn:

  • frequentie:       306 Mhz *
  • netwerkcode:  9101
  • symbol rate:    6875
  • QAM:                 256 QAM

*afhankelijk van jouw decoder moet je dit als 306, 3060000 of 306000 invoeren.

Als je meerdere televisies in huis hebt en op één of meer televisies is het signaal goed, dan betekent dit dat het binnenkomende signaal vanuit de kabel in orde is. Waarschijnlijk is er iets mis in de bekabeling in huis, dus van het ene contactpunt naar het andere.

Bekabeling in orde?
Controleer de bekabeling naar de televisie met het slechte signaal en herstel deze daar waar mogelijk. Je kunt ook op de website van Kabel Keur kijken voor meer informatie.

Wanneer je van analoge televisie overgaat op digitale televisie dan houdt je het gewone kabelsignaal en dus ook de analoge zenders. Wanneer er bijvoorbeeld storing in is de digitale ontvangst, kun je altijd overschakelen naar het analoge signaal. Digitaal vervangt dus analoog niet, het komt erbij.

Het is mogelijk dat je, tijdens werkzaamheden in de tuin, de kabel hebt geraakt. Waarschijnlijk is de kabel nu kapot. Dit kun je zelf niet verhelpen, je hebt hulp nodig van Kabelnoord. Bel voor advies met ons servicecentrum, keuze 2 op tel. 0519-701 701. Het servicecentrum zal een afspraak maken voor een moment waarop de monteur langs kan komen. De monteur repareert de kabel.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik van goed kabelmateriaal tussen de aansluitingen en jouw televisies. Deze coaxkabels leggen de verbinding tussen jouw aansluiting van Kabelnoord en je televisie en/of modem. Als een coaxkabel van slechte kwaliteit is, kan dit leiden tot slechte ontvangst of storing.

Kabelnoord adviseert het volgende voor het aansluiten en gebruiken van coaxkabels:

  1. Wij adviseren coaxkabels die dubbel zijn afgeschermd, een doorsnede hebben van minstens 7 millimeter en een weerstand van 75 ohm
  2. Gebruik bij voorkeur een zo kort mogelijke kabel. Een kabel die langer is dan 10 meter geeft al duidelijk zichtbaar signaalverlies
  3. Vervang kabels waar een knik of breuk in zit om signaalverlies te voorkomen
  4. Koop de kabel op maat. Maak niet van twee korte kabels één lange kabel
  5. Gebruik goed afgeschermde stekkers
  6. Als je zelf een stekker op de coaxkabel monteert, zorg er dan voor dat het vlechtwerk van de kabel geen contact maakt met de koperen binnenkern

Door coaxkabels te gebruiken met het Kabel Keur-logo, ben je er zeker van dat je goed materiaal in huis hebt gehaald. Kijk op www.kabelkeur.nl voor meer informatie.

Strepen in beeld betekent vaak dat er een probleem is met de ontvangst van het signaal. Loopt eerst je bekabeling langs, kijk voor tips op de website www.kabelkeur.nl en kijk of het aan de bekabeling of materialen ligt. Indien je gekke kleuren in beeld hebt, kan het ook zijn dat er iets mis is met de tuner van je televisie. Kijk voor meer informatie daarover in de handleiding van de televisie.

Is jouw bekabeling in orde? Vraag dan bij naaste buren of zij ook strepen door het beeld hebben lopen. Is dit het geval? Bel dan met ons Servicecentrum op telefoonnummer 0519-701 701. Je kunt ook het formulier voor technische vragen invullen.

Het voorzieningsgebied van Kabelnoord bestaat uit de gemeenten: Ameland, Dantumadiel, Dongeradeel, Kollumerland c.a en Schiermonnikoog. Om te weten of er op jouw adres een kabelaanluiting van Kabelnoord mogelijk is kun je contact met ons opnemen via het nummer 0519 -701 701 of gebruikmaken van het Algemene vragenformulier.

Op zoek naar een zakelijke verbinding? Kijk dan op de website van Kabelnoord Zakelijk: www.kabelnoordzakelijk.nl

Je kunt tegelijkertijd internetten en televisie kijken. Als je meerdere televisies en computers gebruikt, kan het nodig zijn om een versterker te (laten) monteren om optimaal gebruik te maken van het signaal. Kijk op www.digiproof.nl voor een uitleg over goed werkende verbindingen in huis.

De hoofdaansluiting van Kabelnoord is te herkennen aan de wandcontactdoos die op een groene kabel is aangesloten. Meestal is de hoofdaansluiting in de meterkast geplaatst, maar het kan ook zijn dat deze zich in de woonkamer bevindt.