Internet

De meest gestelde vragen over Internet vind je hieronder. Staat je vraag er niet tussen dan kun je deze altijd via het contactformulier aan ons stellen.

Vraag & Antwoord Internet

Binnen zes stappen kun je Microsoft Outlook 2007 gebruiken voor het lezen van je KNID-mailaccount. Voor Outlook 2010 en Windows Live mail hebben we aparte handleidingen. 

Zodra je Outlook 2007 hebt opgestart volg je onderstaande stappen:

Stap 1: Klik op het tabblad Extra en selecteer vervolgens de optie Accountinstellingen.

Stap 2: Klik op de linksboven geplaatste knop Nieuw.

Stap 3: Voer in dit scherm je gegevens in. Onder het scherm staat de optie: Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren. Vink deze optie aan door op het witte vierkantje te klikken voor deze regel. Klik vervolgens op de knop Volgende.

Stap 4: In dit scherm kies je de optie Internet- e-mail. Klik vervolgens op de knop Volgende.

Stap 5: Voer in dit scherm jouw gebruikersnaam (accountnaam), wachtwoord  en de inkomende en uitgaande mailserver in. Klik vervolgens op de knop Volgende om door te gaan.

Stap 6: Jouw e-mailaccount is nu toegevoegd aan Outlook 2007. Klik op de knop Voltooien om het scherm te sluiten en om gebruik te maken van je e-mailaccount.

Binnen zes stappen kun je Windows Live Mail gebruiken voor het lezen van jouw KNID-mailaccount. Voor Outlook 2007 of Outlook 2010 hebben we aparte handleidingen.

Stap 1: Klik op de blauwe knop linksboven, kies voor Opties en vervolgens voor E-mailaccounts.

Stap 2: In dit scherm klik je op de knop Toevoegen...

Stap 3: Klik op E-mailaccount en vervolgens op Volgende.

Stap 4: Voer in dit scherm je gegevens in. Onder het scherm staat de optie: Serverinstellingen handmatig configureren. Vink deze optie aan door op het witte vierkantje te klikken voor deze regel. Klik vervolgens op de knop Volgende.

Stap 5: Hier dien je je gebruikersnaam (accountnaam) en de inkomende en uitgaande mailserver in te geven. Klik vervolgens op Volgende om door te gaan.

Stap 6: Jouw e-mailaccount is nu toegevoegd aan je e-mailprogramma. Klik op Voltooien om het scherm te sluiten en gebruik te maken van je e-mailaccount.

Binnen zes stappen kun je Microsoft Outlook 2010 gebruiken voor het lezen van je KNID-mailaccount. Gebruik je Outlook 2007 of Windows Live mail? Dan kun je hiervoor de speciale handleidingen vinden onder de Veel Gestelde Vragen.

Zodra je Outlook 2010 hebt opgestart volg je onderstaande stappen:


Stap 1: Kies linksboven voor Bestand, daarna Info en kies vervolgens in het midden van het scherm voor Accountinstellingen. Daarna Info en kies vervolgens in het midden van het scherm voor Accountinstellingen.
Stap 2: Klik linksboven op Nieuw onder het tabblad e-mail.
Stap 3: Selecteer Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren en klik vervolgens op Volgende om verder te gaan.
Stap 4: Kies Internet- e-mail en klik vervolgens op Volgende om verder te gaan.
Stap 5: Hier voer je jouw gebruikersnaam (accountnaam), wachtwoord en de inkomende en uitgaande mailserver in. Klik vervolgens op Volgende om door te gaan.
Stap 6: Jouw e-mailaccount is nu toegevoegd aan je e-mailprogramma. Klik op Voltooien om het scherm te sluiten en om gebruik te maken van je e-mailaccount

Aanvragen, Wijzigen & Opzeggen

Een wijziging van jouw abonnementsvorm gaat in per de eerste van de maand.

Je dient de abonnementswijziging schriftelijk aan ons door te geven. Je kunt ook dit online wijzigingsformulier insturen. Houd  er rekening mee dat - net als bij een opzegging - er een wijzigingstermijn van een maand wordt gehanteerd.

Wanneer je een aansluiting op ons netwerk hebt, dan kun je in principe alle producten van Kabelnoord ontvangen. Je hebt om te beginnen wel altijd een Basisabonnement nodig (kabeltelevisie)  en daarna kun je de abonnementen die je erbij wilt zelf kiezen. Kom je er niet uit, of zijn er dingen onduidelijk? Bel dan gerust op werkdagen met ons Klantencentrum via 0519-701 701, kies optie 1.

Je kunt bij Kabelnoord kiezen uit de internetabonnementen van Kabelnoord (KNID) en Ziggo (voorheen @Home). Kijk onder Internet voor meer informatie.

Zakelijk internet vind je bij Kabelnoord Zakelijk, kijk op www.kabelnoordzakelijk.nl

Als je kiest voor KNID kun je je aanmelden via deze website. Maak je keuze uit de internetabonnementen in het overzicht en kies de installatie die je wenst in het bestelproces. Wij maken je aanmelding zo snel mogelijk in orde en nemen contact op voor de installatie.

Wil je je liever aan de balie of op papier aanmelden? Dat kan. Bezoek dan ons Klantencentrum op werkdagen tussen 08-17 uur, of bel voor een papieren aanmeldformulier met 0519-701 701, kies voor optie 1.

Kabelnoord biedt haar klanten twee opties voor installatie:

  1. Installatie Plus (€ 50,00) - waar een installateur het modem en de computer installeert. E-mailadressen worden ingesteld, bij een installatie waarbij ook telefonie wordt geïnstalleerd zorgen we direct dat ook de telefoon(s) goed werken. De installatie wordt afgesloten met een demonstratie.
  2. Installatie (gratis) - de monteur komt langs om het modem aan te sluiten. De aansluiting en configuratie van je computer wordt door jezelf gedaan. Uiteraard is er een eenvoudige handleiding die je kan helpen met het aansluiten.

Kabelnoord heeft twee opties voor installatie:

1. Installatie Plus (€ 50,00) 
Kabelnoord zorgt voor de aansluiting van een werkend kabelmodem. Ook de aansluiting van uw computer(s), het instellen van internet en e-mail worden door Kabelnoord verzorgd.

2. Installatie (gratis)
 
Kabelnoord zorgt voor de aansluiting van een werkend kabelmodem. De aansluiting van uw computer(s) verzorgt u zelf. Evenals de instellen van internet en e-mail.

Storingen & Werkzaamheden

Probeer eerst je modem en eventueel je router te resetten. Dit doe je door de netstroomkabel(s) er een minuutje uit te halen, vervolgens eerst het modem weer van stroom te voorzien en daarna ook je router weer aan te sluiten. Helpt dit niet? Controleer dan de bekabeling en start je computer helemaal opnieuw op. 

Het kan gebeuren dat er een tijdelijke storing plaatsvindt. Heb je na een half uur nog steeds geen verbinding met het internet? Bel dan gerust met één van de onderstaande nummers:

  • Kabelnoord Servicecentrum (werkdagen 08-20 uur, zaterdag 11-15 uur, daarbuiten doorschakeling storingslijn): (0519) 701 701 (lokaal tarief) - kies optie 2
  • Ziggo: 0900 - 1884 (lokaal tarief)

Kabelnoord meldt storingen vaak via de website en/of via  Twitter (@kabel_noord). Bij een omvangrijke storing spreken we de aard van de storing ook in op ons telefoonbandje. 

Controleer actuele meldingen bovenaan de pagina's (om te zien of er een storing is bij Kabelnoord)

Bovenin kun je controleren of er werkzaamheden plaatsvinden of dat er in jouw regio een storing bekend is. Als dit niet het geval is kunt je proberen de verbinding weer tot stand brengen door deze te resetten. Volg hiervoor onderstaande stappen.

Verbinding resetten

De verbinding resetten in zeven stappen:

  1. Zet de computer uit.
  2. Als je een router hebt, haal die dan ook van de stroom. Een router is een apparaat waarmee de internetverbinding wordt verdeeld over meerdere computers. Ook kan een router worden gebruikt om een draadloze verbinding te maken.
  3. Haal de modem van de stroom. Deze is te vinden in de meterkast of in de woonkamer.
  4. Sluit na één minuut de modem weer aan.
  5. Wacht tot dat de modem online is. De modem is online zodra het lampje online of link brandt.
  6. Zet de router aan en wacht tot deze online is. Geen router? Dan kan deze stap worden overgeslagen.
  7. Zet de computer aan. Het kan tot twee minuten duren voordat de internetverbinding actief is.

De verbinding tussen de modem en het Kabelnoord netwerk controleren
Als op de modem het lampje online of link niet brandt dan is de modem offline. Offline betekent dat er geen verbinding is tussen de modem en het netwerk van Kabelnoord. Controleer in dat geval of de modem goed is aangesloten.

De computer rechtstreeks aansluiten op de modem
Steeds meer gebruikers hebben een router om een verbinding draadloos te maken, of om meerdere computers aan te sluiten. Om uit te sluiten dat je router storing veroorzaakt kun je de computer rechtstreeks aansluiten op de modem.

Het link lampje geeft aan of de modem verbinding heeft met de achterliggende apparatuur (computer, router). De modem heeft nu geen verbinding met deze apparatuur. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Een aantal van deze mogelijke oorzaken zijn:

  • De netwerk (utp) kabel zit niet in de modem en/of router/pc
  • De netwerkkabel is defect
  • De computer/router staat niet aan
  • De netwerkkaart van de computer is defect
  • De router is defect

Zijn bovenstaande punten in orde zijn maar brandt het lampje nog steeds niet? Neem dan contact op met het Servicecentrum van Kabelnoord, via 0519 - 701 701 ( optie 2). 

Het link lampje geeft aan dat de modem verbinding heeft met de achterliggende apparatuur (computer, router). Deze mag knipperen of continu branden. Mocht je desondanks geen verbinding kunnen maken met het internet, neem dan contact op met het Servicecentrum van Kabelnoord op 0519-701 701 (optie 2).

Instellingen, Routers & Draadloos Internet

Waarschijnlijk is jouw draadloze netwerk niet beveiligd of is dit teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Je kunt de beveiliging opnieuw instellen door in te loggen in de router. Voordat je dit doet is het handig om de router en de computer met een UTP-kabel te verbinden. Dit omdat de draadloze verbinding een reset krijgt, zodra je de instellingen wijzigt en opslaat. Een aantal computers kan daarna geen verbinding meer krijgen. Hoe je in kunt loggen op je router is te vinden in de gebruikershandleiding van de router.

Het modem heeft slechts 1 netwerkaansluiting. Je kunt dus slechts 1 computer rechtstreeks op het modem aansluiten.  Wanneer je gebruik wilt maken van meerdere computers heb je een router nodig. Deze kun je aansluiten op de netwerkaansluiting van het modem. De verschillende computers kun je dan aansluiten op de netwerkaansluitingen van de router of via draadloos. Daarnaast leveren we modems met een draadloze router waarop meerdere netwerkverbindingen zitten.

Er zijn twee verschillende routers beschikbaar:

  • Bekabelde router: Deze router verbind je met het modem door middel van een UTP-kabel. De router verbind je op zijn beurt weer met UTP-kabels aan de computer(s) die je wilt aansluiten.
  • Draadloze router: Deze router verbind je met het modem door middel van een UTP-kabel. De router heeft geen kabels nodig om verbinding te maken met de computer(s) die je wilt aansluiten. De computers hebben echter wel een draadloze netwerkkaart nodig. Indien dit niet het geval is kun je een draadloze adapter (ook wel bekend als een 'dongle') aansluiten op een willekeurige USB-ingang van de betreffende computer.

Dit kan een aantal redenen hebben. Het is mogelijk dat de computer te ver van de router af staat of dat er een aantal muren/vloeren tussen zit, waardoor het signaal niet sterk genoeg is. Wanneer de afstand een probleem is, dan kun je 1 van beide apparaten verplaatsen, waardoor ze dichter bij elkaar staan. Wanneer het probleem wordt veroorzaakt door muren/vloeren, dan is de beste oplossing om een kabel te trekken naar de desbetreffende computer. Er zijn “versterkers” te koop voor een draadloze router, maar dit is niet altijd een werkende oplossing.

Een andere reden zou kunnen zijn dat jouw computer probeert een verbinding te maken met een andere router dan je eigen. Dit kan gebeuren wanneer het signaal van deze router sterker is dan de router die bij je thuis staat of wanneer deze onbeveiligd is. De computer zal dan verbinding proberen te maken met het sterkste signaal. Je zou dit op kunnen lossen door je eigen router op een andere frequentie te zetten. Standaard wordt frequentie 11 gebruikt, je zou ook gebruik kunnen maken van 2 of 6. Hoe de frequentie op de router kan worden gewijzigd wordt uitgelegd in de gebruikershandleiding van de router.

Dit is slechts een greep uit het aantal mogelijkheden waardoor er geen verbinding gemaakt kan worden. Voor ondersteuning kun je contact opnemen met het Servicecentrum op 0519 701 701 of gebruik maken van het formulier voor technische vragen.

Wil je de hoogste internetsnelheid uit je abonnement halen? Dan is het belangrijk dat je je modem met router zorgvuldig aansluit. In onze adviezen hebben we het soms over een router. Dat kan dan zowel een echte router zijn als het draadloze Kabelnoord-modem waar ook een router in zit. Volg hierbij de instructies in de installatiehandleiding. 

Word je klant bij Kabelnoord, dan krijg je een modem met een ingebouwde router in bruikleen. Je kunt je computer(s) daarmee op twee manieren met het internet verbinden.

•Bedraad: met een netwerkkabel
•Draadloos: via wifi

Ben je al langer klant bij Kabelnoord, dan kan het zijn dat je een modem hebt dat alleen geschikt is voor bedraad internet. In dat geval kun je zelf een draadloze router aansluiten op het modem. Daarmee kun je vervolgens ook draadloos internetten.

Bedraad of draadloos? De voor- en nadelen op een rij

De voordelen van een draadloze verbinding:

  • Met een draadloze verbinding heb je geen netwerkkabel(s) nodig.
  • Met een draadloze verbinding kun je op meerdere plaatsen in huis internetten. Je bent daardoor niet gebonden aan een vaste plek.

De nadelen van een draadloze verbinding:

Met een draadloze verbinding heb je meer kans op een verstoorde, instabiele of langzame internetverbinding.
Kabelnoord kan de snelheid en kwaliteit van de draadloze verbinding niet garanderen, als gevolg van de eigenschappen van draadloze technieken.
De maximale snelheid van een draadloze verbinding is altijd lager dan dezelfde internetverbinding met een netwerkkabel.

De voordelen van een bedrade verbinding:

Het grote voordeel van internetten met een netwerkkabel is de verbinding. Deze is betrouwbaar en snel omdat de snelheid niet afhankelijk is van omgevingsfactoren.

De nadelen van een bedrade verbinding:

  • Je bent minder flexibel omdat uw computer bedraad verbonden is met het modem / de router.
  • Je moet een netwerkkabel aanleggen. Een netwerkkabel is standaard onderdeel van het installatiepakket van Kabelnoord.

Voor een stabiele en snelle internetverbinding adviseert Kabelnoord om gebruik te maken van een bedrade verbinding.
?
Je internetsnelheid is ook afhankelijk van je computer. Volg daarom altijd de volgende adviezen:

  • Gebruik een besturingssysteem wat maximaal 2 jaar geleden ge(her)ïnstalleerd is.
  • Gebruik een computer van maximaal 5 jaar oud.

Besturingssystemen
Bij vrijwel alle besturingssystemen, zoals Windows of Mac OS, kun je updates downloaden en installeren. Deze updates zorgen ervoor dat je computer optimaal kan werken. Kabelnoord adviseert dan ook om het besturingssysteem van je computer altijd te voorzien van de laatste versie.

Internetbrowsers en software

Internetbrowser

  • Gebruik altijd de laatste versie van je internetbrowser. 
  • Schakel voor optimale snelheid alle 'toolbars'* van derden uit.

* Een toolbar is een zogenaamde extra "werkbalk" in de internetbrowser. De heeft een aantal knoppen voor extra functies. De toegevoegde waarde is echter zeer beperkt en vertraagt vaak de snelheid van de internetverbinding.

Downloadprogramma’s

  • Downloadprogramma’s kunnen er voor zorgen dat je niet de optimale internetsnelheid behaalt. Dit kan het gevolg zijn van de instellingen van je downloadprogramma. Raadpleeg de supportpagina van het desbetreffende programma om deze instellingen te optimaliseren 
  • Downloaden via een torrent is altijd afhankelijk van de uploadsnelheid van de tegenpartij. Hoe meer mensen een bepaald bestand op hun computer hebben staan, hoe meer downloadsnelheid er gecreëerd wordt. Dit komt omdat de downloadende partij van iedere computer een 'deeltje' van de download binnen haalt.

Smartphones en tablets

Internet je met je smartphone en/of een tablet? Dan kan de verbinding langzamer zijn dan met een computer. Dit heeft de volgende redenen:

  • Smartphones en tablets zijn altijd draadloos verbonden. 
  • Smartphones en tablets hebben minder geheugen en opslagcapaciteit. 
  • Smartphones en tablet hebben meestal een langzamere processor.

Wilt u een thuisnetwerk opzetten? Dat kan op meerdere manieren:

  • Bedraad
  • Draadloos
  • Combinatie van draadloos en bedraad

Via een draadloos thuisnetwerk internetten kan snel zijn, maar de snelste internetverbinding heb je met een bedraad thuisnetwerk.

Wifi-standaarden
Voor een draadloos netwerk gelden verschillende standaarden, de zogenaamde wifi-standaarden. Deze standaarden hebben een eigen maximale internetsnelheid:

Wifi-standaard Snelheid
802.11b 4,5 Mbps
802.11g 23 Mbps
802.11n 100 Mbps
802.11ac 240 Mbps

De snelheid en kwaliteit van een draadloze verbinding is afhankelijk van een aantal factoren. Hieronder vind je deze factoren met tips om de snelheid zo hoog mogelijk te houden.

1. De locatie van de router

Een draadloze verbinding werkt het beste als er niets tussen je computer en de router staat. Metalen oppervlakten en muren of vloeren van gewapend beton maken de verbinding langzamer.

2. Verstoring door andere (draadloze) apparaten

Er zijn een aantal zaken die je internetverbinding kunnen verstoren:

Draadloze netwerken van mensen bij je in de buurt.
(Draadloze) apparaten bij jou en/of de buren in huis. Denk hierbij aan: babyfoons, magnetrons, draadloze videozenders, etc. Deze apparaten kunnen alleen verstoren als deze aan staan.

Wat kun je doen om de negatieve invloed van de locatie en andere apparaten te beperken?

  • Zorg ervoor dat je vanaf de computer je router kunt zien. 
  • Zorg dat er zo min mogelijk tussen je router en je computer staat. Denk hierbij aan ramen, muren en betonnen plafonds. 
  • Zorg dat de afstand tussen je computer en de router tussen de 1 en 10 meter is. Hoe verder de computer van de router afstaat, hoe langzamer de verbinding wordt. 
  • Zet het router niet op de grond maar iets hoger. Bijvoorbeeld op een tafeltje of kastje. 
  • Pas de stand van de antenne en/of router aan. Als je de router een paar centimeter verplaatst, kan dit het signaal soms al enorm verbeteren. Externe antennes moeten bevestigd zijn aan de router om een goede draadloze verbinding te kunnen maken. 
  • Maak je gebruik van een draadloos modem van Kabelnoord? Dan dient deze zo dicht mogelijk bij het hoofdaansluitpunt geïnstalleerd te worden.

Voor alle bovenstaande adviezen geldt dat deze geen garantie zijn voor succes. Het is vooral een kwestie van uitproberen en/of combineren.

Kies een geschikt kanaal voor je verbinding
Draadloze verbindingen worden uitgezonden via verschillende kanalen. Je kunt zelf kiezen welk kanaal je wilt gebruiken. Wil je een optimale verbinding? Kies dan een kanaal dat vrij of minder druk is. Zorg er ook voor dat op de kanalen ernaast geen sterke zenders zitten.

In de handleiding van je router vind je hoe je een kanaal instelt. 

Bepaal welke apparaten je op je thuisnetwerk aansluit
Heb je meerdere apparaten op je thuisnetwerk aangesloten? En worden deze apparaten ook gebruikt? Dan wordt de maximale snelheid voor al deze apparaten bepaald door het apparaat met de laagste Wifi-standaard. Bijvoorbeeld: als je een tablet hebt met Wifi N en een laptop met Wifi G, dan kan met de tablet maximaal 23 Mbps worden gehaald.

Wil je dit niet, dan kun je de instellingen van je router wijzigen. Stel daar dan in welke Wifi-standaard gebruikt mag worden. Apparaten met een lagere Wifi-standaard hebben dan geen verbinding met je thuisnetwerk.

In de handleiding van uw router vind je hoe je deze instellingen wijzigt.

Gebruik goede netwerkkabel(s)
Heb je je computer met een netwerkkabel aangesloten op je router? Ook dan haal je niet altijd de hoogste internetsnelheid. Gebruik daarom altijd een netwerkkabel met de aanduiding: CAT5E of CAT6. Deze netwerkkabels kun je o.a. bij de Kabelnoord dealers kopen. Wil je een internetsnelheid van 100Mbps of meer? Gebruik dan een netwerkkaart van 1Gbps of hoger. Deze netwerkkaarten koop je in een computerspeciaalzaak.

Wifi-frequentiebanden
Wifi-kanalen zijn verspreid over twee frequentiebanden, namelijk 2.4GHz en 5GHz. Deze twee banden hebben verschillende voor- en nadelen. Oudere apparaten ondersteunen doorgaans alleen 2.4GHz. Veel nieuwere apparaten kunnen met de een of de ander overweg en sommige apparaten kunnen met allebei tegelijk werken.

2.4GHz

Voordelen:

  • Heeft een groter bereik.
  • Gaat (iets) beter door muren en vloeren.
  • Wordt door bijna alle apparaten ondersteund.

Nadelen:

  • Lagere snelheid en stabiliteit.
  • Veel meer last van interferentie met andere draadloze apparaten en netwerken.

5 GHz

Voordelen:

  • Hogere snelheid en stabiliteit
  • Nauwelijks last van interferentie met andere draadloze apparaten en netwerken.

Nadelen:

  • Gaat nauwelijks door muren en vloeren.
  • Heeft een kleiner bereik.
  • Slechts een deel van apparaten kan hiermee overweg.

De door Kabelnoord geleverde draadloze modems en de routers WRT54GL en WRT160NL werken alleen op 2.4GHz.

 

Mijn KNID-mailaccount

Op vakantie of op een ander adres dan het thuisadres? Gebruik je de laptop en zijn er problemen met het versturen van e-mail, maar kun je wel e-mail ontvangen? Dan moet je de uitgaande mailserver aanpassen in de instellingen. De uitgaande mailserver van Kabelnoord werkt vanwege veiligheidsredenen niet op adressen waar men geen Kabelnoord internet heeft.

Om mail te kunnen versturen vanaf je laptop moet je deze op je vakantieadres omzetten naar de uitgaande mailserver van de internetprovider op het vakantieadres. 

Hoe dit moet is afhankelijk van het e-mailprogramma dat je gebruikt. In het geval van Windows Live mail is het als volgt:
Ga naar 'Extra > Accounts', selecteer je emailaccount en klikt op 'eigenschappen'. Daarna naar het tabblad 'servers'. In dit tabblad kun je de uitgaande mailserver wijzigen.

(Let op: Wanneer je weer thuis bent, moet je deze instelling weer terug te zetten naar “mail.knid.nl”)

Tip!
Raadpleeg je e-mail via de webmail van Kabelnoord. Log hiervoor in met de gebruikersnaam en het wachtwoord dat je hebt ontvangen bij je aanmelding bij Kabelnoord internet.

De inloggegevens staan de brief met technische gegevens, die je bij de installatie hebt ontvangen. Je kunt de inloggegevens opnieuw toegestuurd krijgen. Om veiligheidsredenen gaat dit via de post.

Neem contact met ons op om je inloggegevens op te vragen. Het wachtwoord wordt je dan toegestuurd. Het wachtwoord wordt teruggezet naar het systeemwachtwoord dat je later zelf eventueel kunt veranderen in een zelfgekozen wachtwoord. Buiten openingstijden kun je ook het formulier voor technische vragen invullen.

Dat is mogelijk. Wanneer je hier klikt, wordt je doorverwezen naar een externe link. Hier kun je inloggen met je gebruikersnaam (accountnaam) en wachtwoord. Je logt nu in op de webmail, deze is overal ter wereld bereikbaar.

Jouw “harde schijf” op het netwerk is slechts 50 Mb groot. Hierdoor is het wel nodig eenmaal in de zoveel tijd de webmail op te schonen, d.w.z. mail te verwijderen. Wanneer je regelmatig de mail ophaalt met je computer thuis (met bijvoorbeeld Microsoft Outlook of Outlook Express) is dit meestal niet nodig, omdat deze de mail van het netwerk ophaalt en  vervolgens verwijdert.

Dit kan een aantal redenen hebben. Controleer eerst of de computer verbonden is met het internet. Het kan namelijk voorkomen dat je computer wel is verbonden met de modem maar dat er (tijdelijk) geen verbinding is met het internet.

Indien de internetverbinding in orde is kunt je het volgende doen. Het e-mailprogramma geeft vaak een 0x800### nummer aan. Wanneer je deze invult in de zoekbalk van Google, zal deze een aantal resultaten geven waarin wordt uitgelegd wat de oorzaak is en hoe het probleem opgelost kan worden.

De serverinstellingen die  nodig zijn om je e-mailaccount in te stellen zijn:

Emailadres gebruikersnaam*@knid.nl
Wachtwoord Vind je op de brief die je bij de installatie hebt ontvangen
Accountnaam gebruikersnaam*
POP3 server mail.knid.nl
SMTP server mail.knid.nl

* Je bepaalt zelf welke gebruikersnaam je wilt gebruiken. De meeste mensen gebruiken voornaam+achternaam of voorletters+achternaam als gebruikersnaam.

Ga in Outlook Express naar het menu Extra daarna naar accounts. Klik op Toevoegen en vervolgens op e-mail. Typ in het volgende scherm je naam die moet worden weergegeven als afzender van door jou verzonden e-mail. Klik daarna op Volgende.

Typ je e-mailadres op de pagina Internet-e-mailadres. Klik daarna op Volgende.

Typ op de pagina e-mail servernamen onderstaande gegevens in. Klik daarna op Volgende.    

  • Servertype voor inkomende e-mailberichten is: POP3.
  • Server voor inkomende e-mail: mail.knid.nl
  • Server voor uitgaande e-mail:  mail.knid.nl

Typ jouw Accountnaam en Wachtwoord (Password) op de pagina “Aanmelding bij Internet-e-mail”. Klik op Volgende en vervolgens op Voltooien.

Klik hier en log in met je Mijn Kabelnoord-gebruikersnaam en  wachtwoord. Deze heb je bij de installatie van Kabelnoord ontvangen. 

Mocht jehet wachtwoord niet meer hebben, dan kun je op 'wachtwoord vergeten' klikken voor een nieuw wachtwoord.

Nadat je bent ingelogd, selecteer je eerst Mijn Producten en klik je vervolgens (2x) op e-mail. Je komt dan in een scherm waar het hoofdaccount al is ingevuld. Hier kun je, behalve wachtwoord en evt. alias, niets veranderen.

Je ziet dat er een tweede en derde account aangemaakt kan worden. Dit wijst zich verder vanzelf.

Je vult het gedeelte in voor '@knid.nl' (bijvoorbeeld alfredjodokuskwak@knid.nl), vervolgens vul je het wachtwoord in. Deze wordt niet geadministreerd en je dient dit wachtwoord dus zelf te onthouden.
Klik vervolgens op Toevoegen, het systeem geeft zelf aan of het gekozen account reeds bestaat.

Het nieuwe account is nu aangemaakt.

Waarschijnlijk is het e-mailprogramma op een (of meerdere) computers niet goed ingesteld. Het betreffende programma dient zo ingesteld te zijn dat het de mail een aantal dagen op de server laat staan, waarna het alsnog wordt verwijderd. Hoe het programma moet worden ingesteld, ligt aan het programma dat je gebruikt.

De meeste e-mailprogramma’s kun je instellen via het tabblad extra > accounts (accountinstellingen) > eigenschappen en dan het tabblad geavanceerd.

Volle inbox

Waarschijnlijk is de inbox vol. Kabelnoord biedt 50 mb aan ruimte aan voor het opslaan van e-mails. Heb je in je e-mailprogramma aangegeven een kopie te bewaren van de e-mail op de server, dan is hoogstwaarschijnlijk  de e-mailbox vol. Dit kun je controleren door een e-mailbericht naar jezelf te sturen. Als je een e-mailbericht terug krijgt met de melding dat het e-mailbericht niet verstuurd kon worden, wordt hierin ook de reden aangegeven. Als in het bericht de melding “The user's mailbox is full!” verschijnt, is de 50 mb aan ruimte bereikt.

Inbox legen

Je kunt de inbox legen door in te loggen op de webmail en vervolgens in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord die je gekregen hebt bij de aanmelding van Kabelnoord Internet. Wanneer je eenmaal bent ingelogd, kun je een aantal e-mails verwijderen om weer ruimte te creëren voor nieuwe e-mails.

(let op: de e-mails die je verwijdert moet je vervolgens ook  verwijderen uit de prullenbak op de webmail).

Hoe te voorkomen?

Om dit probleem in het vervolg te voorkomen, kun je de instellingen in je e-mailprogramma aanpassen. Het e-mailprogramma Windows Live Mail heeft standaard de instelling “een kopie op server achterlaten” ingeschakeld. Afhankelijk van de weergave van het e-mailprogramma Windows Live Mail ga je naar Extra > Accounts. Vervolgens selecteer je je e-mailaccount en klik op eigenschappen. Ga dan naar het tabblad 'geavanceerd'. Hier kun je het vinkje uitschakelen van de optie “van server verwijderen na x aantal dagen”.

(Let op: als je het vinkje uitschakelt van “Een kopie van berichten op de server achterlaten”, kun je dezelfde e-mails niet meer binnenhalen op een andere computer waarbij je het e-mailadres hebt ingesteld).
 

Er kunnen verschillende oorzaken zijn:

  • Brandt het lampje bij ‘Caps Lock’ of ‘A’ op je toetsenbord? Druk dan eenmaal op de Caps Lock-toets en probeer opnieuw in te loggen bij webmail.
  • Heb je de gebruikersnaam of het wachtwoord verkeerd ingevoerd? Misschien heb je per ongeluk een verkeerde toets ingedrukt of de volgorde van je gebruikersnaam of wachtwoord verkeerd ingevoerd. Check je gegevens en probeer het nogmaals.

Helaas komt het zo nu en dan voor dat er onder onze naam valse e-mails verzonden worden. 

Veel Kabelnoordklanten ontvangen dan een e-mail met bijvoorbeeld informatie zoals je hieronder leest. Deze info zou afkomstig zijn van de webmaster Knid van Kabelnoord. De indruk wordt gewekt dat je e-mailaccount beschermd moet worden tegen spamberichten. Door middel van het klikken op een linkje met een webadres, wordt gevraagd om onder andere het wachtwoord te geven. Doe dit niet want deze mail is bedoeld om je informatie te ontfutselen! De mail is afkomstig uit een onbetrouwbare bron, niet van Kabelnoord. Kabelnoord vraagt nooit per e-mail om accountgegevens. Bij twijfel: neem contact op met Kabelnoord! Klik hier voor meer informatie over veilig internetten.


Voorbeeldtekst valse e-mail: 

Uw e-mail account moet worden verbeterd, met onze nieuwe F-Secure ® HTK4S anti-virus/anti-spam 2013-versie tegen spam mail.

 Onze excuses voor het ongemak.

 Doet u dit niet binnen 72 uur zal onmiddellijk uw account uitgeschakeld uit onze database.

 HIERONDER Bevestig uw e-mail-identiteit.

 Gebruikersnaam: ........

wachtwoord: ...........

 Als we vinden het difficute toegang tot uw account uit onze database.

 * Houd er rekening mee dat uw wachtwoord wordt gecodeerd met 1024-bit RSA-sleutels voor extra beveiliging.

 

ps: het kan zijn dat je op deze pagina bent gekomen doordat je een nieuwsbrief van Kabelnoord ervaart als het ontvangen van spam. Je kunt je uitschrijven voor onze nieuwsbrief door op de uitschrijflink te klikken onderaan de desbetreffende e-mail.